Sist uke skjedde det igjen. Denne gangen ble en ung gutt revet bort. Tilbake sitter familie og venner i sorg og fortvilelse. E39 gjennom Brusdalen er i ferd med å få en uhyggelig statistikk over tallet på døde og alvorlig skadde i trafikkulykker.

Kunne noen av ulykkene vært forhindret? Svaret er ja. Dette er en vegstrekning der midtdeler så raskt som det lar seg gjøre må på plass. De dystre fakta fra ulykkesstatistikken forteller oss at å kjøre strekningen fra Spjelkavik og inn mot Sjøholt er en av de farligste kjøreturene du kan begi deg ut på i vårt fylke. En midtdeler som fysisk skiller trafikken vil spare mange menneskeliv. Et slikt fysisk skille vil forhindre de stygge møteulykkene. Ulykker som altfor ofte har dødelig utgang.

Ifølge SSB mistet i perioden fra januar til juli i år 95 personer livet i trafikken. 39 personer omkom i frontkollisjoner. For bare noe uker siden la regjeringen fram sitt forslag til statsbudsjett. Der er ambisjonene å bygge til sammen 33 kilometer midtdelere på hele det norske riksvegnettet. Det er en altfor dårlig satsing på et så viktig sikkerhetstiltak.

Midtdeler på E39 i Brusdalen står ennå ikke på noen prioriteringsliste. Vi etterlyser derfor et større engasjement fra samferdselspolitikerne i fylket. Mange stiller seg gjerne i front for kampen for nye veger, bruer og tunneler. Det er vel og bra, men vi kunne tenkt oss et større engasjementet også når det kommer til denne typen livsviktige trafikksikkerhetstiltak.

For det koster penger og de må som regel kjempes fram. Vegvesenet peker på at vegen i dag er for smal til at en kan starte å montere midtdeler. Vegbredden må økes i tillegg til at det må legges til rette slik at utrykningskjøretøy er sikret å komme fram. Det koster.

Samtidig øker trafikken. Vegvesenet selv sier de følger utviklingen med argusøyne. De viser til at mange av ulykkene i fylket er utforkjøringsulykker og at de har prioritert å sikre terrenget ved siden av vegene.

I Brusdalen har mange av de alvorlige ulykkene vært nettopp møteulykker. For å hindre disse ulykkene er det bare et virkemiddel som virker. Fysiske skiller mellom kjørebanene. Nå må det på plass.