En god skolegang er en av de faktorene som betyr mest for hvordan man lykkes i voksenlivet. Derfor er det av stor betydning at de som sliter mest på skolen får rett hjelp tidlig nok. Reduserer vi frafallet i skolen gir det store gevinster både menneskelig og økonomisk.

Bedre oppfølging av elever som får problemer gir resultater. Best blir resultatene når innsatsen settes inn før problemene får lov til å tårne seg opp. Alle ledd i skolen må ta ansvar for dette. Nærmest står selvsagt den enkelte lærer og skoleleder.Men det har avgjørende betydning at de har gode fagressurser å støtte seg til når det kreves. For noen elever er ikke hjelpen de kan få i førstelinje nok. Spesialtjenester og ressurser som kan gi tett oppfølging og god koordinering av hjelpen må få prioritet.

I Ålesund er et treårig forsøksprosjekt mot frafall i skolen gjennomført med svært gode resultater. En egen «los» har arbeidet med såkalt marginalisert ungdom. Det har ført til at mange elever som sto i fare for å falle ut av grunnskolen, har klart å få bestått vitnemål.

I Sunnmørsposten fredag fortalte foreldre og elever hvordan de hadde fått hjelp gjennom denne ordningen. En jente som hadde 40 fraværsdager i niende, mener at hun neppe hadde klart å begynne i videregående om det ikke hadde vært for loshjelpen.Dessverre står ordningen nå i fare for å forsvinne fra det kommunale hjelpetilbudet i Ålesund. Departementet har videreført forsøket i 27 kommuner og bydeler med et samlet tilskudd på drøyt 32 millioner kroner, men Ålesund fikk nei på søknaden om å bli med videre.

Ingen kommuner har nok penger til alt, og Ålesund kommune er i likhet med mange andre i en vanskelig økonomisk situasjon. Det må spares. De som ikke har sterke pressgrupper i ryggen, blir ofte blant taperne. Ekstra utsatt blir ikke lovpålagte oppgaver som tidligere har hatt særskilt finansiering.

Tidligere i høst satte Sunnmørsposten søkelys på skolehelsetjenesten. Dette er også et område som har blitt forsømt i budsjettkampene i svært mange kommuner. Blant annet en rapport fra Arbeidstilsynet viste uholdbare forhold ved denne tjenesten i Ålesund.

Oppmerksomheten omkring frafallet i videregående skole har vært stor de siste årene. I denne debatten er det lagt mye vekt på at tiltakene for å hindre dette må settes inn tidlig. Forskjellene i barns læringsevne er nemlig liten i førskolealder og de første skoleårene.

Gode kvalitet i skolen vil sammen med hjelpetiltak på et tidlig tidspunkt kunne forebygge problemer og utjevne sosiale forskjeller. Motsatt er det slik at de som faller ut eller får alvorlige problemer i skolen, også får en høyere risiko for å slite senere i livet.

Derfor er det avgjørende at kommunepolitikerne verner om slike forebyggende tiltak. Når skolelosen eller helsesøsteren forsvinner, representerer det et stort tap for enkeltmennesker. Samtidig påfører det samfunnet langt større kostnader enn innsparingen på lang sikt.