Høgskolen i Ålesund har fått tildelt status som Senter for forskningsdrevet innovasjon (SFI). Bak det noe kryptiske navnet ligger det betydelige forskningsmidler og en unik mulighet til å ta den teknologibaserte virksomheten i den maritime klyngen inn i en ny tid.

Det er alle grunn til å gratulere Høgskolen og dekan Hans Petter Hildre som har stått i spissen for å få dette på plass.

I tillegg er dette første gang en høgskole får tilgang til denne typen omfattende forskningsprogrammer som denne statusen åpner for. Ved at en får muligheter til å legge til rette for nye mastergrader og doktorgradsstudier, vil en kunne tiltrekke seg nye talenter som i sin tur kan bidra til et bredere tilbud til studentene og dermed være med å ytterligere forsterke høgskolemiljøet i Ålesund og på Sunnmøre.

Dette er etter vår oppfatning ikke uvesentlig. En ting er at høgskolemiljøet og deres samarbeidspartnere gjennom næringsrettet forskning skal bidra til å utvikle den maritime industrien. Den andre siden av dette er Høgskolen rolle som leverandør av høyt utdannet arbeidskraft til den samme industrien.

Det behovet tror vi vil være økende om vi skal lykkes med noen av de visjonene som Hildre har presentert. Han snakker om at vi må bli verdensledende på utnyttelse av hele det enorme havrommet, og at det må satses på både marin og maritim teknologiutvikling.

Dette er spennende visjoner. Det er dette vi må lykkes med den dagen olje- og gassektoren ikke lenger er den store drivkraften i norsk økonomi. Den omstillingen vil bli krevende, men uten forskning og innovasjon er vi sjanseløse på å få det til.

Forskningsprogrammene skal nå settes ut i livet gjennom det partnerskapet Høgskolen har med SINTEF, Marintek og NTNU. Et samarbeid som har vist seg svært nyttig for høgskolemiljøet i Ålesund og som vi håper utdanningsminister Torbjørn Røe Isaksen merker seg når han kommer med sin stortingsmelding om den framtidig høgskole- og universitetsstrukturen her i landet. Høgskolen i Ålesund viser at det er fult mulig å bygge sterke selvstendige høgskolemiljø som samtidig søker samarbeid der det faglig er naturlig.