Den bebuda veksten på Moa krever fortgang i arbeidet med å finne god løsninger for kollektivtransporten mellom Ålesund sentrum og Moa-området. Det må tas grep for å for å knytte Moa og byen tettere sammen, i tillegg til å hindre at Moa ender opp som et vegkryss med endeløse køer. Behovet for radikale grep for å få dette til øker i takt med den veksten vi ser komme.

Det er tunge aktører som nå er i sving. Eiendomskjempen Olav Thon snakker om å utvikle Moa området til landets største kjøpesenter. Om bare noen år er etter alt å dømme møbelgiganten Ikea på plass i det samme området. Dette er velkomne investeringer som vil gi viktig bidrag for å utvikle Ålesund som by og handelssentrum for Nordvestlandet.

Men det betyr også at politikerne i Ålesund bare har tida og veien for å komme opp med løsninger for å binde Moa sammen med resten av byen, samt løse de trafikale utfordringene som helt åpenbart vil øke i dette området i årene som kommer.

En utredning av bybane skjer nå i privat regi gjennom selskapet Norsk Bane og blir delvis finansiert gjennom Holm-stiftelsen. Vi kjenner ikke kvaliteten på denne utredningen, men den kan muligens gi et grunnlag som kommunen kan gå videre med. Bane kan være et alternativ. De nye såkalte superbussene som kjører i egne traseer, kan være et annet.

Uavhengig av hvilke løsningen en faller ned på er det viktig at politikerne makter å holde trykk på denne saka. En effektiv kollektivløsning fra Ålesund sentrum, eventuelt fra Hessa om det lar seg gjøre, og inn til Spjelkavik området må på plass. Det må til for å redusere biltrafikken og for å få til en sammenhengende byutviklingen fra sentrum og ut mot Moa.

Erfaringer fra andre byer viser at i det øyeblikket kollektivtilbudet oppleves som attraktivt, parkerer folk bilen og tar det i bruk. Det er bare å se til Bergen og den suksessen bybanen er blitt der.

Nå håper vi Ålesund-politikerne tør tenke litt stort, og om nødvendig ta noen upopulære beslutninger, for å få på plass en kollektivløsning som kan bli en milepæl i utviklingen av Ålesund.