Norske flypassasjerer hilste flyselskapet Norwegian hjertelig velkommen etter at SAS lå an til å få monopol på Norge. Det å ha to konkurrerende flyselskap i innenlandstrafikken har bidratt til lavere billettpriser og et bedre tilbud for de reisende.

Denne konkurransen ønsker vi sjølsagt å beholde. Derfor er det bekymringsfullt at begge flyselskapene hadde milliardunderskudd i fjor, og går med tap nå også. SAS har stater som eiere, mens Norwegian er avhengig av det private aksjemarkedet og tillit fra banker og andre kredittinstitusjoner.

Nå rammes selskapet av at over 700 piloter har gått ut i streik og all innenlandstrafikk i Norge, Sverige og Danmark er lammet. 800 kabinansatte er permittert. Norwegian taper antakelig over 20 millioner kroner hver dag streiken varer, og det går ut over mellom 30.000 og 40.000 innenlandspassasjerer som reiser med Norwegian daglig.

Selskapet har inngått en låneavtale med sine kreditorer som sier at selskapet skal ha minst 500 millioner kroner i kontanter, og at selskapets egenkapital til enhver tid minst må være på 1,5 milliarder kroner. Før streiken begynte var egenkapitalen litt over to milliarder, men kronene renner raskt ut når flyene står på bakken og det blir mer utgifter til å kompensere passasjerer enn inntekter fra de samme passasjerene. Flere analytikere har da også gjort det helt klart at Norwegian ikke vil kunne overleve en langvarig streik.

Streikens årsak er ikke først og fremst uenighet om lønn og pensjon. Pilotene krever å få tariffavtale med holdingselskapet som eier Norwegian, og ikke med datterselskapet Norwegian Air Norway, der de i dag er ansatt. Dette datterselskapet leverer fly med besetning og pilottjenester til Norwegian.

En slik organisering gjør at morselskapet kan kjøpe tjenester fra flere underselskap, og også leie inn utenlandske piloter til å fly ruter til og fra Norge. Flyruter som ble fløyet av norske piloter, flys nå i større grad av piloter fra andre land, og til en vesentlig lavere pris. Ved å kreve tariffavtale med moderselskapet ønsker de streikende pilotene å være med på å bestemme hvilke fly og hvilke piloter som skal fly til og fra Norge.

I praksis vil dette gripe inn i hvordan Norwegian skal disponere sine fly og sine piloter med baser i andre land når disse ikke flyr på Norge. Adm.dir. Bjørn Kjos har avvist tvert at ansatte piloter i et datterselskap skal kunne ha direkte innflytelse på den kommersielle delen av flyselskapet.

Situasjonen i luftfarten minner om en annen grenseoverskridende næring, skipsfarten, der det nesten ikke finnes norske sjøfolk med norske lønns- og arbeidsvilkår igjen. I en internasjonal næring som luftfarten vil nok en stor del av arbeidskraften som krysser de internasjonale grensene, ha en økende tendens til å bli rekruttert fra og få lønns og arbeidsvilkår fra land som har lavere kostnadsnivå enn det norske. Alternativt vil vi over tid ikke ha norske flyselskaper igjen.

Det vil være tragisk hvis denne konflikten slår beina unna Norwegian.