Nedbemanningen Rolls-Royce Marine nå skal gjennomføre er vi redd kun er starten på det som kan bli en svært krevende omstilling som verft og leverandørindustri må gjennom. Det sier litt om alvoret i situasjonen når direktør John Knudsen i Rolls-Royce Commercial Marine karakteriserer dagens situasjon som verre enn den industrien opplevde under finanskrisen i 2008 og 2009.

Å forklare dette med lavere oljepriser aleine er ikke nok. Etter 10 år med eventyrlig vekst drevet av svært høy oljepris, har olje- og gassindustrien lagt seg til et kostnadsnivå som ikke kunne vare. Bransjen har i perioder støvsugd markedet for arbeidskraft, med det som resultat at lønns- og kostnadsnivået har gått i været.

I en ideell verden burde kostnadskuttene kommet mens oljeprisen var på topp. Slik ble det ikke. Nå kommer kuttene samtidig med at prisen på olje har falt kraftig. Resultatet er at mange arbeidstakere dessverre blir kastet ut i stor usikkerhet rundt egen jobb og inntekt. Ingeniører og administrativt ansatte som nå må gå i Rolls-Royce, er nok ikke dem som er verst ute. Det er fortsatt en betydelig etterspørsel etter deres kompetanse i næringslivet for øvrig.

Det er grunn til å frykte at situasjonen blir langt vanskeligere når arbeidet med inngåtte kontrakter er sluttført. Det kan komme til å utløse nye runder med oppsigelser og permitteringer. Men det er ikke bare industrien som opplever kutt. Supplyrederiene har allerede lagt en rekke skip i opplag og varslet nedbemanninger. Summen av dette kan for en periode ramme vårt område hardt.

Samtidig er dette en bransje som er vant med omstillinger. De har i alle år levd med store svingninger i etterspørselen. Det er derfor gode grunner for å tro at de vil makte omstillinger denne gangen også. Dette må i all hovedsak løses av næringen selv, men her vil et samspill med myndigheten være viktig for å lykkes.

Sammenligner vi skipsfarten med andre innen transportbransjen, viser en rekke rapporter at den har mye å gå på i forhold til å få ned utslipp og få på plass mer miljøvennlige driftsformer. Her burde det ligge store muligheter for den kunnskapsbaserte maritime klyngen vi har lyktes med å bygge opp i vårt område. Ifølge regjeringens klimamål skal norske utslipp kuttes med 40 prosent innen 2030. En god del av dette må tas innen maritime sektor.

Skal en lykkes med dette, må staten begynne å stille krav til blant annet utslipp i forbindelse med nye ferjeanbud. Gjennom et samarbeid mellom staten og næringen har en lyktes med å kutte Nox-utslippene fra skip. Lignende ordninger bør på plass også for Co2-utslippene. Økte miljøkrav er ikke bare bra for miljøet, det er også bra for vår egen høyteknologiske maritime næring. Men for å få dette til må myndighetene på banen.