Et av de viktigste ankepunktene fra 22. juli-kommisjonen var mangelen på kordinering av kriseberedskapen, og særlig da Oslo-politiets beredskap som hvis den hadde fungert bedre, faktisk kunne ha hindret eller i det minste begrenset katastrofen.

Bare det faktum at Stoltenberg-regjeringen i seks år skjøv spørsmålet om stenging av Grubbegata mellom departementene og forvaltningsnivåene uten at noe skjedde, forteller om mangel på koordinering og handlekraft. Hadde denne gata vært stengt, ville ikke terroristen ha hatt mulighet til å plassere bombebilen så nær høyblokka.

Politiet ble også tidlig tipset om nummeret på leiebilen terroristen brukte på sin ferd mot Utøya, men uten at det ble aksjonert.

Dårlig kommunikasjonssystem, manglende samøving og uklare kommandolinjer er noe av forklaringen fra 22. juli-kommisjonen. Tidligere i år konkluderte Riksrevisjonen med at beredskapen i dag ikke er nevneverdig bedre enn den var 22. juli 2011.

Solberg-regjeringen har arbeidet med en omorganisering av det nasjonale beredskapsarbeidet, og i stadig flere departementer og direktorater er det opprettet døgnbemannede krisestaber. Det er ikke gitt at flere slike krisestaber gir økt beredskap, og denne utviklingen er kanskje en årsak til statsminister Erna Solberg sitt ønske om å bygge opp et eget sekretariat for regjeringens sikkerhetsutvalg ved Statsministerens kontor.

Dette sekretariatet skal ledes av en direktør, men skal ellers bestå av seks embetsmenn hentet fra berørte sikkerhetsdepartementer. Å forankre regjeringens samordningsansvar for vår nasjonale sikkerhet hos Statsministeren er både naturlig og fornuftig. Likevel kan det bli uklare kommandolinjer og kompetansestrid mellom Justis- og beredskapsdepartementet som er utpekt som det faste lederdepartementet i sivile nasjonale kriser, og sikkerhetsdirektøren ved Statsministerens kontor.

Her må faste og krystallklare retningslinjer etableres. Det er også fornuftig å samle politiets nasjonale beredskapsenheter og å lage en nasjonal operasjonssentral som operasjonssentralene i de nye politidistriktene kan hente støtte fra, men Stortinget har understreket at Politidirektoratet ikke skal sentralisere mer. Det er politidistriktene som må styrkes.