En stor del av ferjene og frakteskipene som går langs kysten er gamle og lite miljøvennlige. Når nye ferjer skal bygges, går kontraktene gjerne til utlandet, for eksempel Tyrkia, fordi norske myndigheter godtar gårsdagens forurensende teknologi. Laveste pris og enkel teknologi blir det avgjørende. Ved å legge inn strengere miljøkrav i anbudsrundene, øker mulighetene for at norske verft kan få oppdrag med nybygging. Dette vil både spare miljøet, sette fart på utvikling av miljøvennlig teknologi og sikre arbeidsplasser i en tid med økende arbeidsledighet.

At strengere miljøkrav virker, er NOx-avgifta et godt eksempel på. Gjennom en miljøavtale med staten skal næringsorganisasjonene sørge for konkrete reduksjoner av de miljøskadelige nitrogenoksid-gassene.

De bedriftene som reduserer sine utslipp, får fritak for NOx-avgift, og betaler i stedet inn til et fond som blir brukt til å redusere utslippene. Og Nox-fondet gir gevinst. I tillegg til mindre utslipp av skadelige gasser, har strengere miljøkrav ført til økt satsing på utvikling av grønnere framdriftssystemer og mindre forbruk av drivstoff.

Nå er det behov for å vurdere et tilsvarende fond for å redusere utslippene av CO2. Det må kort og godt lønne seg å drive miljøvennlig og å satse på «grønne skip». Manglende finansiering er en stor utfordring for mange rederier, og det reduserer evnen til å fornye fiskebåter,ferjer og fraktebåter langs kysten.

Administrerende direktør Rolf Fiskerstrand ved Fiskerstrand verft lanserte tidligere i år ideen om en slags Miljøfinans, som kan forene målsettingene om effektiv og miljøvennlig skipsflåte. Han er en av initiativtakerne til et viktig utredningsarbeid som nå er i gang. Et bredt sammensatt utvalg skal jobbe for finne fram til en modell for miljøfinansiering. Det blir ledet av Norsk Industri Maritime, og har med deltakere fra blant annet LO, NHO, Bellona og maritime organisasjoner.

Det lover godt. For det haster med å finne en løsning. Regjeringen la fram sin maritime strategi i vår, under tittelen «Blå vekst for grønn framtid». Den inneholder mange tiltak som bør vises igjen når årets statsbudsjett skal presenteres i høst.