Kombinasjonen av økt trafikk, flere uerfarne båtførere og båter med høy fart fører til mer irritasjon, konflikter og skader. Dessverre opplever vi også flere ulykker og mange av dem er alvorlige.

I fjor omkom 33 personer i ulykker med fritidsbåter. Det er litt over gjennomsnittet de siste årene. Så langt er det ingen ting som tyder på at inneværende år skal peke seg ut i en særlig positiv retning.

Supersommeren i år lokker mange både til sjøs og til strendene. For de fleste byr dette på glade, bekymringsløse og solrike sommerdager. Men dessverre er det også noen som ødelegger sommeridyllen og setter seg selv og andre i fare.

Både politiet, redningsskøyta og badende i Ålesund har denne uka fortalt om «båtbøller» og mye uvettig kjøring med båt. Ett eksempel er at båter og vannskutere kjørte tett inntil badebrygga på Volsdalsberga – eller i åttetall rundt den, mens det sto barn på den. Slik kjøring er i beste fall til sjenanse for de badende, men betyr også en stor fare for alvorlige ulykker.

Politiet etterlyser blant annet at badeplassene merkes for å skille båter og badende, men først og fremst at båtførerne tar ansvar og opptrer aktsomt. Og det er nok her utfordringen først og fremst ligger.

Regler og påbud bidrar selvsagt sterkt til å redusere ulykkesrisikoen og ivareta trivselen som er forbundet med båtlivet. Promillegrense til sjøs og påbud om redningsvest i båten er viktige tiltak hver på sin måte. Tilsvarende gjelder kravet til båtførerbevis. Stadig flere båter har i dag motorkraft som setter krav til slikt båtførerbevis for føreren. Gjennom denne opplæringen får båtførerne grunnleggende innføring i sjømannskap.

Kanskje bør regelverket strammes inn, blant annet til å gjelde krav til redningsvestbruk eller båtførerbevis for raske båter, uavhengig av motorstørrelse. Men minst like viktig som regler er at vi terper inn respekt både for havet og de farene som er forbundet med stor fart.