Ytring 28. september:

«Byutvikling i Ålesund»

Det må være på høy tid at bystyret i Ålesund og andre i rådhuset våkner av dvalen som har pågått i altfor lang tid.

Ålesund sentrum sett fra Fjellstua.  Foto: Staale Wattø

Ytring

Innfartsveien vil snart feire 50 års jubileum. Det er lang tid når man ser det som andre byer får til. Tidligere biblioteksjef i Ålesund, Mariann Schjeide, skriver i Sunnmørsposten onsdag 21/9, at alle større byer i landet bygger nye biblioteker, men ikke i Ålesund. Forskjellen på Ålesund og andre større byer er at alle fylker i dette landet legger alle offentlige foretak til den største byen, men her er det motsatt.

Dersom alle offentlige kontorer hadde lagt i Ålesund, har byen hatt langt større og flere fasiliteter, nemlig jernbane, stamvei østover og sør-nord. Sjukehuset kunne vært helt utbygd og lokalsykehus i langt bedre stand. Resultatet er stagnasjon og stillhet i byen, og handlingslammede politikere som stemmer ned alt og alle som forsøker å skape noe nytt i denne mulighetens by.

DEBATT Nå kan du si din mening om byutvikling i Ålesund - klikk på bildet og delta i debatten. 

Aspøya sør hadde en fin regulering ferdig i 1987, og Ålesund-sør hadde en ferdig regulering 1991 med ny bru over Brosundet, men dette var ikke godt nok for bystyret og alle kunstinteresserte i Rådhuset. Trafikken har periodevis full stopp pga. alle røde lyssignaler på Hellebroa og spesielt i Posthuskrysset, som danner unødvendige lange køer i begge retninger. Ringvei 3 i Oslo, har Sinsenkrysset- rundkjøring, og da må det vel være mulig også i Ålesund.

Bruer bygges og repareres i hopetall i det nordlige fylket, og da skulle man tro at også dette var mulig i fylkets største by med den desidert største trafikken. Det er vel liten hensikt å komme med innspill og forslag til Ålesunds sørside, for denne er nå godtatt og vedtatt av våre folkevalgte.

Her kan du lese flere saker om byutvikling i Ålesund.

Bystyret har vedtatt en bebyggelse på sørsiden av byen som ligner på flere små landsbyer fra fortidens byer. Det er heller ingen trafikkløsning, som må være det viktigste for en by i utvikling. Storneset må bygges ut, og må kun brukes til offentlige bygg som skole, kultur og bussterminal. Her er store utvidelsesmuligheter. Området Prestebrygga og Nedre Strandgate må kun bebygges med boliger.

Torghallen-prosjektet er et godt eksempel på perfekte sentrumsboliger. Det anbefales at alle interesserte tar en befaring rundt på dette unike området, for å se på det som er bygget, og alt som kan bygges ut, for dette er den største og meste sentrale del av byen og ligger klart for utbygging.

Har du noe på hjertet? Send innlegget ditt til debatt@smp.no.

Området har alt man trenger, det ligger sørvendt, med mye sol, fin utsikt mot fjord og fjell og småbåt-trafikken gjennom Ålesund-kanalen, som burde være gode verdier for nye beboere. Det må bygges flere boliger sentralt ellers dør byen. Bystyresalen bør ikke være et hvilested, men heller en sterk pådriver for byens utvikling. Nå går snart siste toget, derfor må gode beslutninger tas på vegne av våre neste generasjoner.

Her finner du alt meningsstoffet på smp.no!