Det var ikke nok. Nå må AaFK nedsette en havarikommisjon for å finne korteste veg tilbake til Eliteserien.

Dersom klubben ikke er villig til å bruke nedrykket til en grundig læringsprosess, er jeg redd man ender i en ørkenvandring i lavere divisjoner.

Bare spør Fredrikstad FK eller HamKam.

De bør være blant klubbene AaFK nå henter lærdom og kunnskap fra.

ÅLESUNDER Hans-Christian Vadseth er fra Ålesund, og er partner i rådgivingsselskapet First House.

Å lære av sine feil – og av andres tabber og suksesser – er krevende. Jeg vet det, fordi jeg blant annet jobber med slike prosesser i næringsliv og organisasjonsliv.

Derfor vet jeg også noe om hvor galt det kan gå hvis man ikke bruker sine nederlag til å hente ny kunnskap, erkjennelse og inspirasjon.

En havarikommisjon bør være kompetansemessig bredt sammensatt, og benytte ressurser utenfor klubbens egne rekker. Arbeidet må handle om mer enn 4-4-2 og hvem som skal trene klubben neste år.

For AaFKs glideflukt ned fra eliteserien handler om mer enn det sportslige.

Havarikommisjonen må ha et klart mandat, Den må jobbe fritt og ha tid og mulighet til å hente inn informasjon og prosessere den. De må få anledning til å stille de vanskelige spørsmålene internt og de kloke spørsmålene eksternt.

De må handle om økonomi og forretningsdrift, talentutvikling, lagbygging, ressursutnyttelse, kulturbygging, sponsing og annen pengestøtte, og sjølsagt om mye annet. Men for å sette tankene litt i gang, så gir jeg her noen kulepunkt for hva mandatet bør inneholde:

• en analyse av de interne forhold. Hva kan vi lære av sesongen, og hvordan kan vi ruste oss for en annerledes tilværelse. Hvor er klubbens styrker og svakheter.

• å hente læring og inspirasjon fra andre klubber. Jeg tror ikke de trenger å dra til Old Trafford eller Allianz Arena i München.

Men jeg tror de må til Briskeby og til Viking stadion i Stavanger. Kanskje bør de ta turen til Fredrikstad og Extra Arena på Ranheim også.

De hadde helt sikkert ikke blitt dummere av også å besøke Alfheim hvor Tromsø IL klarte det AaFK ikke maktet.

• spørre hvilke andre typer virksomheter finnes – innen næringsliv, organisasjonsliv eller frivillighet – som kan vise AaFK veg på viktige områder.

• Dette kulepunktet handler om tilhengerne, både de som holdt ut til det 94. minutt den 26. november, og de som forsvant underveis. Hva ønsker de seg av klubben. Hva vil gjøre dem stolte. Hva vil få opp tilskuertallet og få flaggene i Nørvegata ut igjen på kampdag.

Hva gjør at folk fra Fosnavåg og Sykkylven igjen finner vegen til arenaen.

En åpen høring med innspill fra disse, bør være en del av kommisjonens arbeid.

Fra dette punktet er ikke vegen lang til noe som både er viktig og vanskelig å gripe:

Hvilken personlighet har AaFK i dag, og hvilken personlighet ønsker klubben å ha i fremtiden? På fint heter det branding.

Klubben må finne det som gjør at kjærligheten, frustrasjonen, oppgittheten, hjertelaget, patriotismen, gløden, jubelen og følelsen av tilhørighet hos alle oss som heier på klubben omsettes i at vi møter opp på kamp og at vi støtter klubben økonomisk.

Sjøl bor jeg i Søgne – 90 landeveismil eller to flyturer unna Color Line Stadion. I år fikk jeg med meg tre hjemmekamper.

Jeg får neppe med meg flere neste år. Men vi som i medgang og motgang har fulgt klubben i mange tiår må også være villig til å gi litt mer tilbake akkurat i denne bølgedalen.

Jeg stiller meg fremst i køen av dem som bestiller sesongkort for neste år.

Det kommer ikke til å bli mye brukt, men jeg håper pengene kommer godt med!

Hans-Christian Vadseth er fra Ålesund, og er partner i rådgivingsselskapet First House. Han er tidligere journalist og har vært redaktør VG, E24 og Fædrelandsvennen.