Romsdalsaksen er i ferd med å seile høgere opp på den politiske dagsordenen, til tross for at Møreaksen er vedtatt og snart byggeklar. En omkamp om den foreslåtte kryssingen av Romsdalsfjorden kan få uante konsekvenser, også for oss her på Sunnmøre.

Personlig har jeg ikke involvert meg i denne diskusjonen, for i mine øyne er dette først og fremst et prosjekt for romsdalingene. Hvordan de ønsker å krysse fjorden og komme seg til Ålesund og tilhørende herligheter, det skal ikke vi sunnmøringer legge oss bort i. Men hjertelig velkommen skal de være!

Her må vi godta hverandres løsninger og støtte gjensidig opp mot dem. Derfor finnes det en enighet, Møreaksen først og så Hafast, fordi sistnevnte fjordkryssing er mer krevende og trenger nye tekniske løsninger.

Må slippe Hafast forbi

Men, er det slik at man på romsdalssiden nå skal dra i gang en omkamp og sette Møreaksen på vent, må man på det hold også være beredt på at da må kryssingen av Romsdalsfjorden tre ut av køen og slippe Hafast forbi.

For her på Sunnmøre har vi flere viktige fjordkryssingsprosjekter, som bruen over Storfjorden mellom Skodje og Sykkylven, og Hamnsundsambandet, fra Haram til Ellingsøy i Ålesund.

Alle tre kan bli skadelidende og forsinket på grunn av omkampen rundt Møreaksen som nå foregår.

Like ens, jeg mener at vi først må prioritere fjordkryssingene, så kan vi heller bruke bedre tid og få til gode løsninger når det gjelder å binde sammen disse over land.

Her tenker jeg selvfølgelig på E39 under Svartløksområdet. Mitt ønske er at vi kan få en helhetlig løsning for E39 og E136 Eksportvegen fra Moa til Vik i Tomrefjorden, som tar vare på sårbare områder som Svartløken, Brusdalen, Solnørdalen og Valle. Det tror jeg vi kan få til.

Fire spørsmål

Til de som nå ønsker Romsdalsaksen, har jeg fire spørsmål:

For det første: Om Romsdalsaksen er så god som man påstår, hvorfor er ikke dette kommet fram tidligere? Har man sovet i timen?

Dernest: Personlig, når jeg skal til Molde, foretrekker jeg den raskeste vegen. Skal jeg langt inn i Romsdalsfjorden for det, faller relevansen til fjordkryssingen vekk.

Har man tatt med det i kalkylene?

Og så: Ett av hovedargumentene bak E39 er å bygge større bo- og arbeidsregioner. Med andre ord, som en samfunnsplanlegger så klart sa det forleden: «Med Møreaksen bygger vi omlandet til Ålesund videre». For egen regning kan jeg legge til at Sunnmøres hovedstad er i ferd med å vokse seg stor. Skal den bli enda større i fremtiden, må vi skape et større omland, og det leverer Møreaksen. Kan Romsdalsaksen gjøre det samme? Med så lang ekstra kjøretid, tror jeg ikke det.

Til slutt: Er dere villige til å tre ut av køen av veiprosjekt, sette kryssingen av Romsdalsfjorden på vent og slippe Hafast, Storfjordbroen og Hamnsundsambandet forbi, mens utredingen av Romsdalsaksen skjer? For det er konsekvensen av det dere nå ber om.

Pål Aarsæther tror en omkamp kan få konsekvenser på Sunnmøre. Foto: presse foto