Rem Offshore i Herøy har allerede inngått avtaler med sine bankforbindelser om redusert tilbakebetaling av lånene fram til og med 2016.

– Vi er ikke det eneste av offshorerederiene som har høy gjeld som vi ikke kan håndtere uten hjelp fra bankene, sier reder Åge Remøy. Rem Offshore har en rentebærende gjeld like under fem milliarder kroner. Trekker en fra kontanter i rederiet på rundt 600 millioner kroner, havner en på en netto rentebærende gjeld på 4,2 milliarder kroner. Det er mye penger i en situasjon hvor en må legge skip etter skip i opplag.

– Med det markedet vi opplever nå er det viktig å ha banker som vil være med oss. Vi har fått gehør hos våre bankforbindelser for avdragslettelser, sier Remøy.

Skattetrøbbel

Avtalen med bankene gjelder ut 2016, hva som skjer etter den tid vet han ikke i dag.

– Varer denne situasjonen lenger enn til 2016, må vi sette inn nye tiltak.

– Vil vi se at flere båter blir lagt i opplag?

– Det må jeg dessverre svare et ubetinget ja på. Vi har to i opplag nå. Flere båter må ut av drift for at vi skal få balanse i markedet. Jeg håper hele næringen er villig til å være med å ta det ansvaret.

– Frykter du konkurser blant supplyrederiene langs kysten?

– Jeg snakker bare for oss selv. Det er vanskelig nå, men vi jobber målbevisst hver dag for å komme oss gjennom dette. Vi har stor tro på at vi skal klare oss ut over 2016, sier Remøy. Det som provoserer Herøy-rederen er at han i denne situasjonen også må finne penger til å betale formuesskatt.

– Avtalen med bankene er at vi ikke kan ta en krone i utbytte fra vår offshorevirksomhet. Men formuesskatten må betales. Vi er heldige som har en fiskerivirksomhet som går bra. Slik systemet er må vi nå hente ut penger derifra for å betale formuesskatten i et selskap vi ikke tjener ei krone. Jeg håper regjeringen skjønner dette og gjør noe med det, sier Remøy.

Tøft for alle

Offshore supply-næringen merker nå virkelig nedgangen i oljeprisen. 10 år med oppgangstider har ført til at det er blitt bygget en mengde nye og dyre båter med en høy belåningsgrad. Og i takt med at båter legges i opplag, raser også børsverdien på rederiene.

Farstad Shipping, som er et av de største og eldste rederiene i bransjen, har nå en børsverdi tilsvarende prisen på en ankerhåndteringsbåt. I den virkelige verden opererer rederiet 61 båter og har en gjeld på drøye 11 milliarder kroner.

– Vi har en god dialog med bankene om den situasjonen vi nå står oppe i, er alt adm.dir. i Farstad Shipping, Karl Johan Bakken ønsker å si.

Milliarder i gjeld

Farstad og Rem er langt fra aleine om å ha mye lån.

Havila Shipping hadde ifølge rapporten for første halvår i år, en samla gjeld på 5,8 milliarder kroner ved utgangen av juni. Island Offshore i Ulsteinvik hadde ved årsskiftet en gjeld på 7,8 milliarder kroner, mens Olympic Ship, med reder Stig Remøy, hadde en gjeld ved årsskiftet på fem milliarder kroner.

Rederiet med de rødeste tallene er World Wide Supply. Det Ulstein-baserte rederiet har seks plattform-supplyskip, der to ligger i opplag mens de fire andre er i arbeid i Brasil. De hadde et underskudd første halvår på drøye 17 millioner dollar og en samla gjeld på 150 millioner dollar, noe som med dagens kronekurs tilsvarer 1,3 milliarder kroner. De seks børsnoterte offshore supplyrederiene på Sunnmøre disponerer i alt 157 skip.

Reder Åge Remøy har bedt bankene om hjelp, og har fått ja.
Adm. dir. Karl Johan Bakken i Farstad Shipping sier rederiet har en god dialog med bankene. De har 11,5 milliarder i gjeld. Foto: Knut Arne Aarset