– Vi opplever at rederiet har gjort de tiltakene de kan, så lenge det har vært kunder. Vi har flinke kolleger som har snudd hver stein og funnet gode sparetiltak for at vi skulle klare å komme oss gjennom dette sammen. Det er blitt jobbet for å skaffe kontrakter og innkjøpsavdelingen har lett etter billigere løsninger, sier hovedtillitsvalgt Kim Lekva Velve for Sjømannsforbundet i Farstad til smp.no etter nyheten fredag om at Ålesund-rederiet legger fem nye skip i opplag.

Gjør som flere enn 23.000 andre - lik smp.no på Facebook

– Ligger tett i tett

Velve jobber selv om bord på «Far Sentinel». Rederiets nyeste subseafartøy er for tida inne på et korttidsoppdrag på britisk sektor, men Velve selv er hjemme på fritur for øyeblikket.

– I Bergen ser vi ankerhandlerne ligger tett i tett inne i Vågen. Den ene dagen har vi kanskje flaks, og kan få en jobb til en halv million i døgnet, mens den neste så må du gå for 50-60.000 kroner døgnet, sier Velve som fikk en svært travel dag med å besvare alle henvendelsene fra media om permitteringene i rederiet.

Tror flere må i opplag

Farstad Shipping har til sammen 63 skip og om lag 2.100 ansatte. Fra før opplyser offshore-rederiet at de har to skip i opplag i Norge, og to skip i utlandet. Fredag opplyste samtidig ledelsen at de regner med å permittere opptil 100 ansatte.

– Jeg tror det blir flere båter som vil gå i opplag.  I dag er spotmarkedet for dårlig og tonnasjen er for stor. Vi er et stort konsern og det skal betydelige inntekter inn, for at vi skal få fortjeneste, påpeker Velve.

Rederiforbundet tror 40 nye skip skal i opplag før jul

– Har fulgt spillereglene

Farstad-direktør Karl Johan Bakken omtalte avgjørelsen som et «smertelig tiltak». Han fortalte samtidig at de trengte tid på seg sammen med de ansatte til å finne ut hvordan ting skal skje konkret.

– Rederiet har vært flinke. De har fulgt spillereglene og hatt dialog med de tillitsvalgte. Oppgaven vår nå, blir å sørge for at spillereglene fortsatt blir fulgt, og at våre medlemmer blir ivaretatt når det nå blir permitteringer, sier tillitsvalgt Velve om hvordan de ansatte er blitt tatt med på dialog.

– Tror kollegene dine at dere skal greie dere gjennom nedgangen og beholde jobbene, eller ser de seg om etter jobb i andre deler av bransjen?

– Inntrykket mitt er at folk flest regner med at vi skal klare oss gjennom dette, og vil forsøke å holde på jobbene sine. Men de som blir permittert, vil nok ta de tilbudene som kommer. I dag er det om bord på fiskebåter og brønnbåter utsiktene ser ut til å være best.

Gjeldsbombe i supplyrederiene