Neste uke skal de store medlemsorganisasjonene for sjøfolk sette seg ned med et 30-talls hovedtillitsvalgte i offshore for å få bedre oversikt over situasjonen i den kriserammede næringa.

Gjør som flere enn 23.000 andre - lik smp.no på Facebook

– Det viktige for oss er å få vite hvordan det går med medlemmene vi har. Det er lett at folk som kommer i en slik situasjon resignerer, og at de mister kontakten med forbundet, samtidig med at de mister kontakten med jobben, sier informasjonsansvarlig Morten Øen i Norsk Sjømannsforbund.

Tillitsvalgt: – Rederiet har snudd hver stein

– Vil snakke direkte

På konferansen som holdes på Gardermoen førstkommende tirsdag, vil det være representanter både fra Sjømannsforbundet, Norsk sjøoffisersforbund og Det norske maskinistforbund.

– Vi vil gjerne få høre direkte fra de som har den daglige kontakten med medlemmene, om hvordan de opplever situasjonen, sier Øen.

I grove trekk er litt over halvparten av sjøfolkene på supply-skipene organisert i sjømannsforbundet. Det dreier seg gjerne om matroser og motormenn, samt forpleinings- og byssepersonale. Styrmenn og skipsførere tilhører offisersforbundet, mens maskinistene naturlig nok er i maskinistforbundet.

Rederiforbundet tror 40 nye skip skal i opplag før jul

Ryddig inntrykk av rederiene

Før møtet neste uke vil ikke sjømannsforbundet komme med noen konkrete råd til sjøfolk som står uten jobb. Usikkerhet preger store deler av sjøfarten, og samtidig venter man på neste års statsbudsjett som kommer onsdag neste uke.

Sammen med selskap fra Sunnhordland og Haugesund, utgjør rederiene på Nordvestlandet tyngdepunktene i offshorenæringen. Tillitsvalgte herfra vil derfor bli godt representert på møte med forbundet.

Øen har så langt inntrykk av at rederiene har kjørt en ryddig linje overfor sine ansatte.

– Foreløpig har vi et godt inntrykk, og tilbakemeldingene vi får er at ansatte blir involvert i prosessene på en skikkelig måte, legger han til.

Forbundet har ikke noen oppdatert oversikt for hvor mange som er rammet av nedbemanningen.

Farstad legger nye skip til kai - permitterer 100 sjøfolk

Imponert av Ulstein-rederi

At sjølfolkene er spredt på fartøy ulike steder, kan gjøre at det er en utfordring for å få et oversiktsbilde av hvordan nedgangstidene oppleves.

– Rederiene gjør de grepene de må gjøre for å overleve og drive videre. Samtidig vil jeg gi all ære til et rederi som Island Offshore (med base i Ulsteinvik, journ. anm.), som heller går med tap, enn å miste sjøfolk. Men det har naturlig nok noe med økonomien i det enkelte rederi å gjøre. Jeg vil derfor ikke kritisere de som ser seg nødt til å si opp folk, for de vil jo på den måten sikre de arbeidsplassene som er igjen, påpeker han.

Også Havila med opplag og oppseiingar