44.000 brukere - de aller fleste fra Møre og Romsdal - har allerede handlet billetter eller varer via internett med Tikkio sitt system.

Men Giske-selskapet sikter høyere. I disse dager er daglig leder Kjetil Aarseth i New York for å lære, knytte kontakter - og vekke større interesse for produktet.

Gjør som flere enn 23.000 andre - lik smp.no på Facebook

Fredag fikk han demonstrere for selveste kronprinsparet, hvordan folk kan handle billetter og varer ved hjelp av løsningen deres.

– De stilte gode spørsmål og hadde tydelig lest seg opp på forhånd, forteller en entusiastisk Aarseth på telefon fra den amerikanske storbyen.

Sommerfesten og Jugendfest

Mange sunnmøringer er blitt kjent med denne måten å handle på under Momentium sine arrangementer. Sommerfesten og Jugendfest er de største festivalene som har tatt systemet i bruk, men også Teaterfabrikken i Ålesund, Rokken i Volda og Rust i Ørsta er blant kundene.

– Vi mener at vi har en god løsning, som vi vil forsøke å ta ut til et større marked. Da er det greit å reise til det største og mest konkurranseutsatte markedet som finnes for å lære, forteller 41-åringen.

Hva skjer? Sjekk kulturkalenderen på smp.no

Mer å lese under bildet

Sommerfesten Momentium sine festivalen er de største arrangementene som bruker Tikkios sitt betalingssystem. Daglig leder Kjetil Aarseth er så langt eneste ansatte - her under Sommerfesten på Giske i år. Foto: Privat

I regi av Innovasjon Norge

Seansen med kronprinsparet fredag var del av et ti dager langt program i regi av Innovasjon Norge. Sammen med flere andre selskaper la Aarseth fram hva de jobber med for mulige investorer og samarbeidspartnere - med kronprinsparet i salen.

– Jeg forsøkte å fri litt til kronprinsparet ved å trekke fram hvordan de møttes under Quart-festivalen, og at kulturopplevelser er det som gir næring til sjelen og hjertet, sier en lattermild Aarseth.

Les flere næringslivsnyheter på smp.no

Grunntanken bak denne måten å handle på, er at det skal være enkelt - både for arrangøren og brukeren selv. Slik skal man få mulighet til å bruke tida på å nyte opplevelsen, uten å bekymre seg over kontanter, eller betalingskort. Arrangøren får mest mulig av pengestrømmen over på en kanal, og har til enhver tid oversikt over salget.

Brukes med mobil-app

Etter presentasjonen fredag tok de kongelige seg tid til å snakke med hver enkelt.

– Jeg fikk mulighet til å vise i praksis hvordan et kjøp gjennomføres, og hvordan de for eksempel kunne ta med kjøpsbekreftelsen i baren for å hente drikkevarer etterpå, forteller Aarseth.

– De fleste har uansett med en smarttelefon, og hvis du skulle være så uheldig å miste den, ligger brukerdataene i løsningen, som likevel gjør at det er mulig å finne fram til billetten, forklarer Aarseth.