Fartøyskonseptet er døpt Seasight av verftet Brødrene Aa i Hyen i Sogn og Fjordane. Fergen kombinerer et futuristisk utseende med ABBs hybride fremdriftssystem.

– Norge er i ferd med å ta teten på batteridrevne passasjerferger på grunn av krav fra myndighetene. Men også globalt blir batteri- og hybridteknologi stadig viktigere innen maritim sektor.  Vi er stolte av å ligge i forkant av den bølgen. ABB har allerede utviklet miljøvennlige batteri- og hybridteknologi for bruk i større passasjerferger, også bilferger, sier Sindre Sætre, leder for ABBs marinevirksomhet i Norge.

Gjør som flere enn 24.000 andre - lik Sunnmørsposten på Facebook

Kraftnett

Til Seasight vil ABB levere en versjon av konseptet Onboard DC Grid, et likestrømskraftnett om bord, som styrer og kontrollerer engergistrømmen mellom dieselgeneratorene, fremdriftssystemet og ladestasjonen. Batteriene blir ladet under seiling og ved kai.

Ferga skal frakte inntil 400 turister mellom Flåm og Gudvangen langs Nærøyfjorden i Sogn og Fjordane, en distanse på 32 kilometer. Etter en transittetappe går den over til ren batteridrift. Dermed skal passasjerene kunne nyte naturen tilnærmet lydløst i åtte knops fart, 15 kilometer i timen.

Rederiet The Fjords planlegger 700 turer i året med start i mai 2016.

Nærøyfjorden er på Unescos verdensarvliste.

Les flere næringslivsnyheter