– Vi har en prosess hvor vi kutter kostnader generelt, og det inkluderer også samtaler med de tillitsvalgte blant sjøfolkene, sier administrerende direktør Njål Sævik, til maritime.no.

En avtale framforhandlet mellom rederiet og sjømannsorganisasjonene er nå ute til avstemming blant de ansatte. Fristen går ut i morgen klokka 11.

Sævik vil ikke ut med detaljer i avtalen som nå er ute til avstemming.

– Før vi enten kommer i mål eller ikke, har jeg ingen kommentar, sier Sævik.

Rundt 100 av dem som avtalen omfatter er organisert i Norsk Sjømannsforbund.

– Vi har en protokoll som er ute til avstemming i øyeblikket, utover det vil jeg ikke kommentere dette nå, sier hovedtillisvalgt for de ansatte, Gunnar Helgeland.

Det er rederiets offshorefartøyer som er registrert i Norsk Ordinært Skipsregister som omfattes av særavtalen – totalt 23 skip hvorav 14 PSV-er, 5 AHTS-er og 4 skip i andre kategorier.

Havila har allerde gjennomført kutt i staben. 25 ansatte måtte gå, da de la ankerhåndteringsfartøyene Havila Mars og Havila Neptune i opplagsbøyene i september i fjor.

Ledelsen i Havila kjemper på flere fronter. Kassen for å betale lønninger kan uansett snart være tom, dersom ikke rederiet får på plass en avtale med långiverne. Tilgangen til nye penger er strupet – nylig ble selskapets kredittrating redusert fra B til CCC+, skriver maritime.no.

5. januar, samme dag som Havila Princess ble blokkert i Brasil, sendte rederiet ut en børsmelding om finansiell restrukturering av selskapet. Bankene har gått med på å redusere avdragene på totalt 4,8 milliarder kroner i gjeld med nesten 400 millioner i året, under forutsetning av at rederiet kommer til enighet med obligasjonseierne. Det ser imidlertid ut til å bli en tung oppgave. Opprinnelig var fristen for en enighet satt til 31. januar, men etter å ha avlyst møtet med obligasjonseierne én gang, utvidet Havila fristen til 15. februar nå på mandag.

Men også Havila-eierne er rammet av krisen rederiet nå er inne i. En ekstraordinær generalforsamling vedtok å sette ned Havilas aksjekapital fra en verdi på 377 millioner kroner til 15 millioner kroner.

Det går hardest utover Sævik-familien, som eier 51 prosent av selskapet. De har tidligere opplyst at de tar sikte på å opprettholde nåværende eierandel, og har garantert for tegning av 102 millioner kroner av den nye egenkapitalen på totalt 200 millioner kroner som kreves av bankene.