– Ungdommen trenger bedre muligheter til å utforske både seg selv og de ulike utdanningsprogrammene, sier karriereforsker Inga H. Andreassen ved Høgskolen i Bergen.

– Dette faget fungerer ikke etter intensjonen. Det er veldig mange skoler som ikke får det til, sier hun.

Utforske

Andreassen mener ungdommen trenger mye mer hjelp til å utforske arbeidslivet enn de får i dag.

– Tiendeklassingene har lite innsikt i arbeidslivet. Her har skolen en stor jobb å gjøre - med å hjelpe dem til å besøke arbeidsplasser. De trenger mer enn bare oppramsing av informasjon. Dette med utprøving og utforsking er sentralt for å kunne ta gode valg, sier hun.

I Norge har vi heller ikke tradisjon for å stå og fortelle hva vi er gode på.

– Det trenger ungdommen å øve seg på, slik at de kan bli kjent med hva de er i stand til.

Område, ikke yrke

– Hva skal du bli når du blir stor?

Dette kan være et morsomt spørsmål, om du spør en femåring. For en 15-åring kan det derimot være et svært stressende spørsmål - og heller ikke særlig hjelpsomt.

– Når du er 14-16 år tror du at livet er veldig rett fram, og at hvis du mister målet av syne får du problemer. Det er ingen som lever et sånt liv. Uventede ting dukker opp hele vegen, og der kan det ligge mange muligheter, sier Andreassen.

Da kan det være lurt å stille spørsmålet på en annen måte.

– Man må ikke nødvendigvis tenke et bestemt yrke - men hva med område? Kan du tenke deg å hjelpe mennesker, er det et problem du ønsker å være med på å løse?

– Mange tiendeklassinger stresser veldig, og tror at det er nå de bestemmer hele resten av livet. Det gjør de absolutt ikke. Det er ingen skam å snu, sier karriereforsker Inga H. Andreassen.