Flere av rederiene har ikke lenger penger til å håndtere gjelda.

Olympic Shipping er ikke i den situasjonen i dag, men kvartalsrapporten for konsernet Olympic Ship som ble lagt fram mandag, viser at kontantbeholdningen er nede i 274 millioner kroner - mot 886 millioner kroner for ett år siden.

Nedbetaling av lån og obligasjonsgjeld, samt levering av to nybygg ligger bak, påpekes det i rapporten.

Har hatt kontantbuffer

Herøy-selskapet hvor Stig Remøy er hovedeier, er blant rederiene hvor det begynner å haste med å få på plass ny finansiering, mener analytiker Ola Beinnes Fosse i DnB Markets.

– Det er en skremmende utvikling og ikke bra i det hele tatt, sier Fosse til smp.no.

Samtidig peker han på at Olympic har hatt som strategi å ligge mye i spotmarkedet, og hatt god kontantbuffer å tære på i dårlige tider.

– De har nytt godt av det i gode tider, men når markedet har vært dårlig i en lengre periode som nå, renner kontantene fort ut av selskapet, sier Fosse.

Gjør som flere enn 25.000 andre - lik smp.no på Facebook

– Lang sikt det viktigste

Olympic offentliggjorde mandag også fire nye korttidskontrakter, men analytikeren påpeker at dette er korte kontrakter som i det store bildet ikke gir veldig store bidrag på inntjeningen.

Overfor smp.no påpeker Remøy at alle obligasjonslån for 2015 er betalt: – Soliditeten er god, og det er det langsiktige perspektivet som er viktigst, påpeker han.

Havila mistet kontrakt

Havila Shipping er det av Herøy-rederiene som sliter mest økonomisk. Sævik-familien har vært nødt til å stanse gjeldsutbetalinger etter at de har brukt om lag 100 millioner kroner siste kvartal i fjor.

Ved utgangen av året hadde de kun 204 millioner kroner i kontanter igjen. Per i dag har selskapet fått en avtale med kreditorene om å slippe å betale på gjelda.

Mandag kom samtidig nyheten om at selskapet har mistet en langsiktig avtale med brasilianske Petrobras for Havila Faith.

– Ikke dramatisk

Analytiker Inger Louise Molvær i konsulentselskapet Westshore mener ikke dette har dramatiske konsekvenser for utsiktene til at rederiet holder seg flytende.

– Denne kanselleringen gjør selvsagt vondt verre, men selskapet må ha visst at det var en mulighet for at de kunne miste denne kontrakten til fordel for lokal tonnasje, påpeker hun.