Regjeringen går inn for å utvide permitteringstida fra 30 til 52 uker. Bedriftenes lønnsplikt reduseres fra 20 til 10 dagers permittering, og den maksimale dagpengeperioden økes fra 26 til 30 uker.

Gjør som flere enn 25.000 andre - lik smp.no på Facebook

Dermed kan rederier og industrien beholde kompetanse og gode medarbeidere lenger i påvente av bedre tider.

– Det er i alle fall større sjanse for at våre medlemmer har jobb når tidene endrer seg. Sjøfolkene kan dermed ha en tilknytning til arbeidsplassen sin i lengre tid under permitteringen, sier Johnny Hansen i Sjømannsforbundet.

Glad 2: Forbundsleder Johnny i Norsk Sjømannsforbund.

Krav fra NHO

For tida er rundt 1100 sjøfolk på søk etter jobb etter at de enten er oppsagt eller permittert.

NHO og LO har vært samstemte i krevet om å øke permitteringstida, men regjeringen har holdt tilbake.

– Nå kan vi senke skuldrene. Daglig tenker vi på hvor lenge den samlede permitteringstida varer før noen av oss blir oppsagt. Vi vet at det kan bli litt slakkere med arbeid til høsten, men på nyåret er det full aktivitet igjen, sier tillitsvalgt Randi Walderhaug Frisvoll ved Vard Brattvåg.

Bakgrunn:Skuffa over støtten til permitteringskravMister jobben om ikke reglene endres- Dette må gjøres for industrien

Fellesforbundet har 70 medlemmer i Brattvåg, og klubblederen har vært bekymret for at viktig kompetanse forsvinner til andre arbeidsgivere.

– Derfor var det utrolig viktig å få dette på plass nå, sier Walderhaug, som samtidig gir en verbal blomst til ledelsen i Vard som klarer å manøvrere verftsgruppa i ei vanskelig tid.

– Selskapet er jo utenlandsk eid, men det betyr utrolig mye at vi har lokale ledere som driver på en god måte, sier Walderhaug.

Rolls-Royce utsatte ordrer

Også Rolls-Royce har ønsker å beholde viktig kompetanse. Kommunikasjonsdirektør Anette Bonnevie Wollebæk sier til Sunnmørsposten at nye permitteringsregler gir større fleksibilitet for selskapet.

– En del ordrer er blitt utsatt. Med utvidet permitteringstid får vi beholde kompetansen inntil ordrene kanskje kommer tilbake, sier Wollebæk.

Les flere næringslivsnyheter på smp.no

I likhet med annen industri på Sunnmøre er det praktisk talt bom stopp for offshoreoppdrag. Rolls-Royce har fått oppdrag til andre typer fartøyer, men Wollebæk understreker at de ikke fullt ut kompenserer for offshoreaktiviteten.

– Men vi utvikler oss stadig for å finne nye markeder, sier hun.