Det dreier seg om fem såkalte  IHM-kontrakter på fartøy som skal bygges av verftet Astilleros Gondán i Spania. Fartøyene inkluderer tre slepebåter og ett SOV-fartøy (Service Operation Vessel) som skal leveres til Østensjø Rederi i 2017. I tillegg  kommer en brønnbåt som skal leveres til Salmon Star i 2016.En IHM kontrakt dreier seg om en systematisk registrering av alle typer farlige miljøstoffer  som er om  bord i en båt. Denne oversikten over skadelige stoffer skal følge båten helt fram til den dagen den skal hogges opp.Markedssjef i Metizoft,  Øyvind Sundgot, vil ikke si noen om hvor mye penger som ligger i disse fem kontraktene.– Nei, du får ikke noe tall for det fra meg. Det vi kan si er at det er uvanlig at vi klarer å sikre oss fem kontrakter på en gang. Det vanlige er at vi skriver kontrakter for en og en båt, sier Sundgot.Han påpeker at selskapet lenge har hatt et godt samarbeid med dette spanske verftet.– Vi har hatt et godt samarbeid med spanjolene i flere år. For oss er dette en god kontrakt, sier Sundgot.Grunderen bak selskapet Metizoft er Gry Cecilie Sydhagen. Selskapet ambisjon er å bidra til en grønnere og mer miljøvennlig skipsfart. 1 2009 fikk Sydhagen prisen for årets kvinnelige grunder.