Ferja er utviklet av Multi Maritime AS i Førde og har fått designbenevnelsen ”MM 61 FE”.

Levering av ferja skal skje allerede i slutten av mai 2017, skriver verftet i ei pressemelding.

Tillitserklæring

Fiskerstrand Verft har tidligere bygget seks ferjer for Boreal. Tre ble ferdigstilt høsten 2013, den fjerde ble levert i 2014 og den femte og sjette ble ferdigstilt høsten 2015.

- Jeg er både stolt og glad over å ha vunnet denne viktige kontrakten i skarp konkurranse med andre verft. At Boreal nok en gang velger Fiskerstrand Verft er en tillitserklæring for oss, sier adm. dir. Rolf Fiskerstrand i Fiskerstrand Verft AS.

Samtidig vil han berømme Boreal for at de også denne gang velger å bygge i Norge og dermed prioriterer og støtter norsk maritim industri.

Boreal uttaler i ei pressemelding at de ønsker først og fremst å velge norske verft ved bygging av nye fartøy.

- Det gir nærhet til byggeprosessen og trygghet i at avtalte leveringsdatoer blir overholdt. De norske verftene er konkurransedyktige på pris og kvaliteten er god, noe som bidrar til å opprettholde og styrke viktige arbeidsplasser langs kysten, heter det.

Lading av strøm fra land

Rederiet la vekt på miljøaspektet, og valgte derfor en dieselelektrisk lavutslippsferge som har mulighet til å kjøre på biodiesel. Ferja er forberedt for fremtidig utvidelse til hybrid-, plug-in hybrid- eller helelektrisk drift med batteri.

Løsningen gir stor grad av fleksibilitet med muligheter for lading av strøm fra land på et nivå som er tilpasset nettilgang og kapasitet.

Utfordring for ansatte

Å bygge miljøferje for Boreal Transport Nord AS er en spennende utfordring som de ansatte på verftet ser frem til med stor entusiasme.

At ferja skal leveres 12 måneder fra kontrakt er unikt for et slikt fartøy og gjør dette til en ekstra spennende utfordring.

- Men det gjenspeiler vår tro på den erfaringen vi besitter for å finne produksjonsvennlige løsninger for effektiv utrustning og dette fokuseres det på allerede fra vi starter det tekniske arbeidet, heter det i pressemeldinga.

Skrog fra Litauen

Fiskerstrand har valgt å bygge skroget hos verftets tidligere partner «Western Baltija Shipyard» i Klaipeda, Litauen hvor de tidligere har bygget over 30 skrog.

Fiskerstrand ønsker å fremheve kompetansen innen miljøteknologi som er utviklet gjennom leveranser av 4 LNG drevne ferger, 2 LNG drevne fôrbåter samt en Biodiesel batteri hybrid ferge som nå bygges. Denne fergen passer godt inn i Fiskerstrand sin miljøstrategi om å utvikle og bygge fremtidens miljøskip, sier Rolf Fiskerstrand.