– Årsaken er at kjøpet fører til en vesentlig begrensning av konkurransen i markedet for drift av ferjesamband i Norge, heter det i en melding fra Konkurransetilsynet som er sendt partene torsdag.

Sævik om Fjord1-forbud: – Ein delsiger (krever innlogging)

Vedtaket er endelig, men partene har mulighet til å anke avgjørelsen til nærings- og fiskeridepartementet. Klagefristen er 15 dager.

Fylkesordfører Jenny Følling sier til Sunnmørsposten at de må ta en vurdering av vegen videre i et møte over ferien. Konsernsjef Brynjar Forbergskog i Torghatten sier til NRK at han er skuffa, men at han foreløpig ikke kan si om det blir ei anke.

Fylkesordføraren overraska over Fjord1-forbod

Tilbudte datterselskap

Konkurransetilsynet varslet allerede i mai at de vurderte å legge ned forbud.

Tilbudet som Torghatten la på bordet i forrige måned med å selge unna ett av datterselskapet Fosennamsos Sjø, sukret med andre ord ikke pillen tilstrekkelig for konkurranseorganet.

– Konkurransetilsynet har vurdert de foreslåtte tiltakene og kommet til at de ikke fjerner tilsynets bekymring. Fosennamsos Sjø er en liten aktør og et salg av dette selskapet er ikke tilstrekkelig til å hindre at konkurransen i markedet blir vesentlig begrenset, sier avdelingsdirektør Gjermund Nese i Konkurransetilsynet.

Torghatten forpliktet seg også til at virksomheten i i Fjord1 og nordlendingenes datterselskaper, ikke skulle samordnes.

Les også: Torghatten tilbyr å selge datterselskap

Nese vil overfor Sunnmørsposten ikke gå inn på om saken har vært spesielt vanskelig å vurdere.

Rødt lys Avdelingsdirektør Gjermund Nese i Konkurransetilsynet.

Frykter økte priser

Det har vært økende uro om situasjonen i ferjetransporten de siste årene, med stigende priser og færre aktører. Også vegdirektøren selv var blant dem som var negativ til aksjesalget.

Konkurransetilsynet konkluderer altså med at et salg vil samle for mye makt i ferjetrafikken hos ett selskap.

–  Torghattens kjøp av eierandeler i Fjord1 ville ført til redusert konkurranse og økte kostnader for innkjøperne. Det kan igjen føre til høyere billettpriser og dårligere tilbud til passasjerene, sier avdelingsdirektør Nese.

Vegdirektøren med raudt lys for Fjord1-sal

Satt av sju dagar til Fjord1-rettssak

Omstridt vedtak

Fylkespolitikerne i Sogn og Fjordane vedtok i fjor å selge 50 prosent av sine aksjer i holdingselskapet F1 Holding, som igjen eier 59 prosent i ferjeselskapet Fjord1.

Sævik om Fjord1-forbud: – Ein delsiger (krever innlogging)

Liten lønnsomhet

Datterselskapet Fosennamsos Sjø som nordlendingene ville selge for å unngå et forbud, driver om lag 15 ferje- og hurtigbåtsamband. Torghatten eier 66 prosent av aksjene i selskapet.

Fjord1 i medvind

Florø-baserte Fjord1 er Norges største selskap på ferjedrift og omsatte for 2,2 milliarder kroner i fjor.

De leverte samtidig et resultat før skatt på 212 millioner, om lag en dobling fra året før, noe som sikret eierne et utbytte på 50 millioner kroner.

Vekst i Torghatten

Torghatten ASA som har hovedkontor i Brønnøysund, har vokst voldsomt de siste årene. De omsatte i 2014 for drøyt åtte milliarder kroner, ifølge konsernregnskapet. Konsernet har en lang rekke datterselskaper og rundt 6400 ansatte.

Om lag halvparten av omsetningen stammer fra flyselskapet Widerøe, mens ferjeselskapet Torghatten Nord og busselskapet Norgesbuss omsetter for rundt en milliard hver. I tillegg har de betydelige inntekter fra ferjeselskapene Bastø Fosen og Torghatten trafikkselskap.

Les flere næringslivsnyheter på smp.no