Driver din arbeidsplass med nettsider og sosiale medier, men lurer på om arbeidet egentlig fungerer? Da har du trolig interesse av resultatet fra et nytt prosjekt.

– Vi er spent på om vi klarer å finne svaret på hvordan den maritime bransjen skal markedsføre seg mest mulig effektivt internasjonalt, forteller Olav Sindre Kriken i byrået Racer, som er primus motor i arbeidet.

I arbeidet skal de drive inn trafikk fra potensielle kunder i Asia og Europa, og analysere dataene de innhenter fra besøk på nettsidene til samarbeidspartnerne i Ulstein Group, Metizoft og Uptime.

Skal deles med bransjen

Kriken er klar på at noe av det viktigste resultatet de skal få ut, er målbare tall. Og resultatet skal deles med bransjen.

– Målet er at vi skal levere data og resultat som forteller den maritime bransjen: Slik gjør dere dette arbeidet, sier Kriken.

Lene Trude Solheim i Ulstein Group forteller at de bruker en del ressurser på digital markedsføring via Facebook og nettsidene sine. Samtidig tror hun potensialet er stort for å finne ut mer om hvordan den egentlig fungerer.

– Kort sagt skal vi samle data for å tilpasse budskapet vårt, konkluderer hun.

Ulike terskler

Som et eksempel nevner Kriken at styrte annonser via Facebook og Google til lesere av New York Times i Hong Kong, kan føre personen til nettsida til en av sunnmørsbedriftene. Da er én terskel nådd. Den neste terskelen kan være å se hva som skal til for at vedkommende vil laste ned en rapport og oppgi noen enkle personlige opplysninger.

– Alternativet kunne vært at disse bedriftene måtte reist på messe til Singapore, eller kjøpt ei helsides annonse i et maritimt bransjeblad, forteller Kriken.

Mistet interessen Ved hjelp av fargekoder vises hvor på nettsida besøkende mistet interessen og surfer videre. Foto: Marius Rosbach

– Nybrottsarbeid

Frank Emblem i Blue Maritime Cluster er ikke i tvil om at arbeidet kan vise seg å bli viktig for industrien.

– Fra vårt ståsted er det viktigste å få ny kunnskap om dette området hvor det er gjort kvantesprang de siste årene. Det er nybrottsarbeid, og der skal vi være, sier han.

Også Lars Sandnes i Innovasjon Norge mener arbeidet er nyskapende:

– Vi har ikke vært borti tilsvarende prosjekt i Møre og Romsdal, og tror dette kan bidra til at bedriftene får mer ut av hver markedsføringskrone, sier han.