Det er NTNU, Kongsberg Maritime, Marintek, Maritime Robotics og Kongsberg Seatex som i samarbeid med Trondheim havn, har tatt initiativet til at fjorden blir et «testlaboratorium» for førerløse - eller autonome - skip.

– Dette skal være en tilrettelagt strekning hvor alle kan være med å teste teknologien som må til, og som skal komme hele industrien til gode, forteller administrerende direktør Gard Ueland i Kongsberg Seatex til smp.no.

Måløyværingen leder Kongsberg-firmaet som holder til i Trondheim. De lager sensorer som blant annet brukes i arbeidet med å utvikle førerløse skip.

Les intervju: – Spennende å jobbe med teknologi i verdensklasse (krever innlogging)

(saken fortsetter under)

– Vil prege skipsbyggingen

Mer automatiserte skip er i vinden som aldri før, og tirsdag neste uke åpner samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen en konferanse som markerer oppstarten av Norsk Forum for Autonome Skip.

Det blir hevdet at utviklingen av slike fartøy vil revolusjonere skipsfarten.

– Havnasjonen Norge får nå anledning til å være først i utviklingen av ny kunnskap og nye løsninger som vil prege skipsbyggingen over hele verden framover, het det i invitasjonen til fredagens markering.

(saken fortsetter under)

Flere fordeler

Lavere utslipp, lavere driftsutgifter og bedre sikkerhet er blant fordelene som trekkes fram. Det er også ventet at teknologien kan brukes til å forbedre både sikkerhet og drift på eksisterende fartøy.

Samtidig er det behov for å tilrettelegge lovverket for skipstrafikken til den nye teknologien.

Les også:

Tror ubemannede skip kan bli storsatsing

Nå kan kapteinen settes på land (krever innlogging)

Møtte ubemannet fartøy

Etter at avtalen var signert i Trondheim fredag bar turen ut på fjorden på NTNU-fartøyet Gunnerus. Underveis fikk de som var om bord en demonstrasjon, som innebar et møte med et ubemannet fartøy. I tillegg til fagfolk var ledelsen både i Sjøfartsdirektoratet og Kystverket til stede.

Det er allerede gjort en del testing av autonome skip i Trondheimsfjorden, men området blir nå mer tilrettelagt for ulike aktører. Nærhet til tunge forskningsmiljø som NTNU og Marintek og en oversiktlig fjord med relativt liten trafikk, er blant fordelene med Trondheimsfjorden.

(saken fortsetter under)

Utvikling på Sunnmøre

Rolls-Royce som har hovedkontoret for sin maritime virksomhet i Ålesund, er blant industriaktørene som er langt framme i arbeidet med den nye teknologien.

Produktsjef for automasjon og kontroll Jann Peter Strand er blant innlederne på lanseringskonferansen neste uke.

Skal teste i Trondheim

Rolls-Royce har allerede samarbeidet med NTNU i flere år, og har planer om å bruke forskningsfartøyet Gunnerus for å teste et system for dynamisk posisjonering (DP).

Rolls har også en simulator for testing av slike fartøy ved sitt hovedkvarter ved Norsk Maritimt Kompetansesenter (NMK) i Ålesund.

Les flere næringslivsnyheter på smp.no