Animasjon fra Kongsberg Seatex som enkelt illustrerer hvordan autonome fartøy skal unngå å kollidere.

Åpnet testområde for førerløse skip

Førerløse skip er blant de heiteste begrepene innenfor maritim næring for tida. Fredag ble det signert en avtale som gjør Trondheimsfjorden til verdens første testområde for slike fartøy.

Det er NTNU, Kongsberg Maritime, Marintek, Maritime Robotics og Kongsberg Seatex som i samarbeid med Trondheim havn, har tatt initiativet til at fjorden blir et «testlaboratorium» for førerløse - eller autonome - skip.

– Dette skal være en tilrettelagt strekning hvor alle kan være med å teste teknologien som må til, og som skal komme hele industrien til gode, forteller administrerende direktør Gard Ueland i Kongsberg Seatex til smp.no.

Måløyværingen leder Kongsberg-firmaet som holder til i Trondheim. De lager sensorer som blant annet brukes i arbeidet med å utvikle førerløse skip.

Les intervju: – Spennende å jobbe med teknologi i verdensklasse (krever innlogging)

(saken fortsetter under)

Trio fra nordvest Kongsberg Seatex ledes av en trio fra Nordvestlandet - (f.v.) salgssjef Vidar Bjørkedal fra Dalsfjorden i Volda, administrerende direktør Gard Ueland fra Måløy og produktsjef Erlend Vågsholm  fra Volda.  I bakgrunnen ses forskningsfartøyet Gunnerus hvor avtalen om testområdet ble underskrevet.
            (Foto: Henning Langlete/Kongsberg Seatex)

Trio fra nordvest Kongsberg Seatex ledes av en trio fra Nordvestlandet - (f.v.) salgssjef Vidar Bjørkedal fra Dalsfjorden i Volda, administrerende direktør Gard Ueland fra Måløy og produktsjef Erlend Vågsholm fra Volda. I bakgrunnen ses forskningsfartøyet Gunnerus hvor avtalen om testområdet ble underskrevet.Foto: Henning Langlete/Kongsberg Seatex


– Vil prege skipsbyggingen

Mer automatiserte skip er i vinden som aldri før, og tirsdag neste uke åpner samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen en konferanse som markerer oppstarten av Norsk Forum for Autonome Skip.  

Det blir hevdet at utviklingen av slike fartøy vil revolusjonere skipsfarten.

– Havnasjonen Norge får nå anledning til å være først i utviklingen av ny kunnskap og nye løsninger som vil prege skipsbyggingen over hele verden framover, het det i invitasjonen til fredagens markering.

(saken fortsetter under)

Signerte Avdelingsdirektør Arve Dimmen i Kystverket (t.v.) var blant andre sunnmøringer som deltok på markeringen fredag. Her signerer han samarbeidsavtalen om testområde for autonome skip sammen med med sjøfartsdirektør Olav Akselsen.
            (Foto: Kari Stautland/Sjøfartsdirektoratet)

Signerte Avdelingsdirektør Arve Dimmen i Kystverket (t.v.) var blant andre sunnmøringer som deltok på markeringen fredag. Her signerer han samarbeidsavtalen om testområde for autonome skip sammen med med sjøfartsdirektør Olav Akselsen.Foto: Kari Stautland/Sjøfartsdirektoratet

 

Flere fordeler

Lavere utslipp, lavere driftsutgifter og bedre sikkerhet er blant fordelene som trekkes fram. Det er også ventet at teknologien kan brukes til å forbedre både sikkerhet og drift på eksisterende fartøy.

Samtidig er det behov for å tilrettelegge lovverket for skipstrafikken til den nye teknologien.

Les også:

Tror ubemannede skip kan bli storsatsing

Nå kan kapteinen settes på land (krever innlogging)

Møtte ubemannet fartøy

Etter at avtalen var signert i Trondheim fredag bar turen ut på fjorden på NTNU-fartøyet Gunnerus. Underveis fikk de som var om bord en demonstrasjon, som innebar et møte med et ubemannet fartøy. I tillegg til fagfolk var ledelsen både i Sjøfartsdirektoratet og Kystverket til stede.

Det er allerede gjort en del testing av autonome skip i Trondheimsfjorden, men området blir nå mer tilrettelagt for ulike aktører. Nærhet til tunge forskningsmiljø som NTNU og Marintek og en oversiktlig fjord med relativt liten trafikk, er blant fordelene med Trondheimsfjorden.

(saken fortsetter under)

Ferjedrift? Rolls-Royce tror på autonome skip allerede i 2020, og vil bruke norske fjorder til å teste ny teknologi. Slik har de sett for seg en framtidig ferje. Illustrasjon: Rolls-Royce

Ferjedrift? Rolls-Royce tror på autonome skip allerede i 2020, og vil bruke norske fjorder til å teste ny teknologi. Slik har de sett for seg en framtidig ferje. Illustrasjon: Rolls-Royce


Utvikling på Sunnmøre

Rolls-Royce som har hovedkontoret for sin maritime virksomhet i Ålesund, er blant industriaktørene som er langt framme i arbeidet med den nye teknologien.

Produktsjef for automasjon og kontroll Jann Peter Strand er blant innlederne på lanseringskonferansen neste uke.

– Vi samler kunnskap på mange områder. Mens den faktiske teknologien utvikles i stor grad i Norge, på Sunnmøre. Derfor er det veldig gledelig når vi nå opplever at også de norske forskningsmiljøene og myndighetene er positive til at vi kan teste løsningene våre i norske farvann, sier Jann Peter Strand i Rolls-Royce i en pressemelding.

Skal teste i Trondheim

Rolls-Royce har allerede samarbeidet med NTNU i flere år, og har planer om å bruke forskningsfartøyet Gunnerus for å teste et system for dynamisk posisjonering (DP).

Rolls har også en simulator for testing av slike fartøy ved sitt hovedkvarter ved Norsk Maritimt Kompetansesenter (NMK) i Ålesund.

Les flere næringslivsnyheter på smp.no

Sunnmørsposten ønsker en åpen og saklig debatt. Alle innlegg blir kontrollert etter publisering. Vi forbeholder oss retten til å forkorte, redigere og fjerne innlegg. Ditt fulle navn må enten gå fram av epost-adressen eller oppgis som brukernavn/Facebook-profil

Mer å lese på Sunnmørsposten:
 
Leses nå
 

Forsiden nå:

Alarmklokkene ringer for AaFK:

«Folkets lag» gir sine beste råd

11 råd mot AaFK-nedrykk

Mange kamper uten seier og nest sist på tabellen fire kamper før sesongslutt i Eliteserien. Vi spurte 11 tilfeldige personer på gata i Ålesund: Hva er ditt beste råd til AaFK for å unngå nedrykk?