Erlend Vågsholm og kollegene lager avanserte sensorer til bruk i førerløse fartøy.

Teknologibedriften Kongsberg Seatex i Trondheim er blant dem som er med på et samarbeid om verdens første testområde for førerløse - eller autonome skip. Voldingen Erlend Vågsholm er én av tre fra Nordvestlandet i ledelsen.

Fredag passerte de en milepæl i arbeidet med det mange tror kan revolusjonere skipsfarten de kommende årene.

Les også: Åpnet testområde for førerløse skip

Se animasjon til høyre (under om du leser på mobil)

Sanntid

Sensorene som Vågsholm og kollegene lager, skal ikke bare sørge for at skipet navigerer fra A til B, men må reagere på omgivelsene. Systemet bruker GPS-teknologi som forteller hvor fartøyet befinner seg geografisk. I tillegg brukes laser- og radarteknologi sammen med en ny form for bredbåndskommunikasjon som gjør at skipene «snakker» sammen.

– Vi må kunne sende data fra fartøy til fartøy, eller til en sentral, slik at vi får vite hva som skjer i sanntid, forteller han.

Vågsholm mener det meste av teknologien for å kommersialisere førerløse skip, allerede eksisterer. Nå dreier det seg om å finne rett måte å bruke den på.

– Om vi skal erstatte personer må vi ha sensorer som er like bra, eller bedre. Det finnes mye god teknologi i dag, men den må kobles sammen for å «se» alt som er rundt seg slik at du navigerer trygt, forklarer han.

(saken fortsetter under)

Les også:

Tror ubemannede skip kan bli storsatsing

Nå kan kapteinen settes på land (krever innlogging)

Konkurranse

Mye av løsningene er allerede i bruk i dagens skipsfart, som når supplyfartøyene bruker dynamisk posisjonering for å holde skipet på plass ved plattformer.

– Men navigatøren kjenner styrken og svakhetene til teknologien. Vi må bygge opp systemet mer for at skipet skal klare seg helt på egenhånd. Dette er det mest spennende som skjer i dag, mener han.

Det mest aktuelle i første omgang er skip som styrer seg selv, men likevel har mennesker om bord. Ferjer og godstrafikk er blant bruksområdene som nevnes mest hyppig. Vågsholm tror det siste blir tatt i bruk først.

Også på Sunnmøre er det selskaper som jobber mot samme mål som Kongsberg-selskapet, og Vågsholm tror det er sunt med konkurranse.

– Det er bra med flere aktører, for da pusher vi hverandre, påpeker han.

Les flere næringslivsnyheter på smp.no