De siste dagene har Hexagon Composites fått på plass vesentlige brikker som skal gjøre konsernet i stand til å vokse i årene framover.

Onsdag kom nyheten om at de kjøper den tyske konkurrenten Xperion for opptil en halv milliard kroner. Dagen før meldte de at etableringen av USA-selskapet Agility Fuel Solutions, hvor Hexagon eier halvparten, var gjennomført.

Hydrogenskip

Selskapet med Flakk-gruppen på eiersida, har i dag kun hovedkontor på Sunnmøre, og går lett «under radaren» her hjemme. Det kan endres om hydrogendrevne skip får rev i seilene.

Hexagon lager ulike typer beholdere i kompositt for transport og oppbevaring av gass under trykk. Disse kan brukes både til gassgrillen og kjøretøy av ulike slag, men konsernsjef Jon Erik Engeset sier utviklingen innen skipsfarten også er spennende.

– Det er interessant at hydrogen begynner å bli et tema det snakkes om innen det maritime området. Det er noe vi selvfølgelig vil være med på, sier han.

Les også: Grønn bølge for Hexagon (krever innlogging)

Kan bli viktig bidrag

Utbygging av landstrøm og fartøy med batteridrift er i vinden, men også hydrogen kan bli blant de viktigste bidragene til mer miljøvennlig skipsfart i framtida.

– Denne brenselcelleteknologien kan brukes både på cruiseskip i fjordene og på fartøy til havn, som i dag har hovedmotorene gående for å produsere strøm. Dette er definitivt noe vi synes er spennende og vil bidra til å utvikle, legger han til.

Nye penger

Hexagon har foreløpig satset på hydrogen-tanker for kjøretøy, og fikk itidligere i år nye finansielle muskler, etter at de inngikk partnerskap med japanske Mitsui.

Men hoveddelen av inntektene kommer fortsatt fra produksjonen for beholdere for naturgass og biogass - og systemer for å frakte disse. Engeset vil ikke trekke fram det ene området som viktigere enn det andre.

– Det siste oppkjøpet styrker oss på hydrogenområdet, men også på biogass. Samtidig må vi huske på at naturgass på svært mange måter er den raskeste vegen til et vesentlig forbedret miljø. Det er mye å hente på mindre utslipp av CO₂, men NOX-utslipp er det mest akutte problemet i storbyer rundt i verden. Alle områdene er viktig å ha med i strategien vår, sier han.

Les flere næringslivsnyheter på smp.no