Etter økt misnøye med hvordan Statoil skal ha utnyttet sin dominerende rolle på norsk sokkel, skal stortingspolitikerne torsdag diskutere konkurranseforholdene i olje- og gassektoren.

Maritimt Forum Nordvest har varslet om forhold som tyder på at Statoil misbruker sin markedsmakt, og mener situasjonen kan bli alvorlig for hele den maritime klynga.

Statoil er operatør for 70 prosent av oljeressursene på norsk sokkel og flere partier på Stortinget har tatt til orde for en gjennomgang av situasjonen som er oppstått som en følge av Statoil/Hydro-fusjonen i 2007.

Når bransjen nå er rammet av store kostnadskutt har kritikerne fått blod på tann. I sommer stilte Line Henriette Hjemdal (KrF) statsråd Tord Lien til veggs og ville vite om han mente konkurranseforholdene var tilfredsstillende. Torsdag skal saken opp til debatt i Stortinget.

– Bør splitte eierskap og regulering

Ekspert i konkurranserett, professor Erling Hjelmeng ved Universitetet i Oslo, mener Staten bør vurdere eierskapet i Statoil når stortingspolitikerne skal diskutere saken.

– I dag er Staten gjennom Olje- og energidepartementet både den som eier den sentrale aktøren, samtidig som de er ansvarlige for lovgivningen som regulerer sektoren. Det er en kobling som blant annet OECD er kritiske til, påpeker han og mener en oppsplitting av eierskap og lovregulering er blant tingene som bør vurderes.

– Da er man i en bedre posisjon til eventuelt å slå ned på den praksisen som er uheldig for leverandørindustrien, utdyper Hjelmeng.

Kritisk bransjeorganisasjon

Etter at spørsmålet ble reist i Stortinget konkluderte Konkurransetilsynet nylig i en rapport at det ikke er grunnlag for å anbefale tiltak med bakgrunn av konkurranseloven.

Maritimt Forum Nordvest er blant dem som mener rapporten bommer på mål. Bransjeorganisasjonen får støtte for akkurat det synet fra professoren.

–Misnøyen på norsk sokkel med Statoils rolle som innkjøper er ikke et konkurranserettslig spørsmål. Det vi snakker om her er urimelige vilkår som ikke fanges opp av loven, sier han.

Hjelmeng viser til situasjonen i dagligvarebransjen, hvor det diskuteres å innføre en lov om «god handelsskikk», og at dette også kan være aktuelt for oljenæringen.

Avviser påstander

I sommer kom hovedorganisasjonen Unio og maskinistforbundet med et varsko om forholdene. De mener Statoil skviser underleverandørene på en måte som forsterker oljekrisa, og frykter lave rater for rederiene skal føre til sosial dumping.

Statoil har på sin side avvist påstandene og påpekt at de følger sine kontraktsmessige forpliktelser «også i krevende forhandlinger».