Konsekvensene av oljenedturen står svart på hvitt i den årlige klyngeanalysen fra Menon Economics (se fakta) - men faresignalene kom flere år tidligere, påpeker rapportskriverne.

De mener også 2016 vil vise en negativ trend, før det trolig snur i 2017.

Men tre utfordringer er sentrale:

• Hvorfor har produktiviteten sunket i den maritime klynga i nordvest, samtidig som den har økt i resten av den maritime industrien?

• Hvilke konsekvenser får det at den tette kontakten mellom kjøper og selger brytes ved at offshorerederier kan bli styrt fra andre plasser i verden?

• Klynga har vært ledende på teknologi. Når løsningene utvikles seg til å bli standarder, vil trolig konkurransesituasjonen forandres. Vil det utvikles nye produkter og tjenester som vil veie opp?

Ikke tatt på alvor

Rapporten peker på at veksten avtok allerede fra 2009 - samtidig som produktiviteten stagnerte.

– Problemene startet ikke sommeren 2014, men flere år tidligere. Vi så klare svakhetstegn med fallende lønnsomhet og null vekst i produktiviteten allerede tilbake i 2011, påpeker Erik W. Jakobsen i Menon.

Maritimt næringsliv ellers i landet har hatt høgere produktivitet i disse årene:

– Men så lenge ting gikk bra ble ikke disse utfordringene tatt tilstrekkelig på alvor, mener skriver Jakobsen.

Problematisk vekst

Én av årsakene er det bred enighet om blant dem Sunnmørsposten har snakket med - vekst og høyt tempo:

– Kostnadsbevissthet og prispress var nærmest ikke-eksisterende. Oljeselskapene var opptatt av vekst og tempo, og klynga hadde frie tøyler med hensyn til driftskostnader og utrusting av skipene, sier Jakobsen.

Han peker også på at nyskaping og teknologisk utvikling er dyrt og en tredje forklaring er mange nyansettelser:

– Det vil nesten alltid være sånn at de som har vært i en bedrift i mange år er mer effektive enn nyansatte.

(saken fortsetter under)

Mindre marginer

Ifølge rapporten er verftene hardere rammet enn rederier, utstyrsbedrifter og tjenesteleverandører - og mistet en firedel av omsetningen.

Kleven-direktør Ståle Rasmussen legger ikke skjul på at marginene er blitt mindre, men tror 2015 var et spesielt dårlig år:

– Samtidig har vi drevet mye innovasjon og blant annet bygd prototypefartøy, sier han.

(saken fortsetter under)

– Globalt marked

En lokal reder har selv sagt det «ikke var så forbaska nøye om det ble fem millioner dyrere på Kleven», om han kunne bygge skip lokalt - til en kvalitet han kjente.

Selv om Rasmussen ser faresignalene, er han ikke blant dem som uten videre er enig i at verftene står i fare for å miste jobber om lokale rederier forsvinner.

– Muligheten er til stede, men samtidig ser vi at den maritime næringa er global. Vi har våre kunder over hele verden, så jeg tror ikke det nødvendigvis er rett, sier han.

(saken fortsetter under)

Nye marked

Kleven er et av selskapene som i stor grad har maktet å finne nye kunder. Mot slutten av 2013 skulle 11 av 12 skip i ordreboka til Kleven leveres til offshore. Denne høsten er bare en tredel av de 18 fartøyene i bestilling til rene offshorekunder.

I tillegg til hurtigruteskip og fiskebåter og ekspedisjonsskip, har Kleven også snakket høyt om mulighetene for å bygge stålkonstruksjoner til veger.

Storsatsing på robotproduksjon og automatisering er en viktig grunn til at Kleven fortsetter å kapre kontrakter, og har brukt store summer på nye produksjonslinjer og anlegg.

Kultur for nyskaping

Vard er også på full fart inn i nye marked. Daglig leder for designavdelingen i Ålesund, Erik Haakonsholm, sier han har klokkertro på at de fortsatt skal klare å være nyskapende nok til å ligge i forkant av konkurrenter andre steder i verden.

Han peker på at offshore-byggingen de siste årene ikke bare har dreid seg om å bygge stadig større båter, men at det også har vært en stadig utvikling av detaljer om bord, som patenterte «moon-pool» og skrogdesign.

– Det handler om en bedriftskultur, som jeg mener kjennetegner både Vard og klynga generelt, og som jeg mener vi er gode på. Denne måten å jobbe tett med kundene, tar vi med oss inn i andre typer tonnasje.

Designsjef Erik Haakonsholm leder designavdelingen til Vard i Ålesund som bare det siste året har ansatte rundt 20 nye medarbeidere. Arkivbilde Foto: Nils Harald Ånstad

Ansetter fortsatt nye

I løpet av året har designavdelingen i Ålesund fått kontrakter på 28 nye bygg - blant dem en rekke lasteskip for transport av moduler til et oljefelt i Kasakhstan, og flere mindre cruiseskip.

Avdelingen som har vokst fra tre til over 80 ansatte på 15 år øker fortsatt staben og har ansatt flere enn 20 nye medarbeidere siste året.

– Det er tunge tider fortsatt, og i denne fasen må vi også redusere kostnader gjennom hele verdikjeden, men jeg tror vi skal klare å henge med, sier Haakonsholm.