SISTE: Ulstein skal bygge yacht med X-bow

Samtidig som Ulstein-gruppen har sikret seg ny jobb og inngått nytt samarbeid, ble det kalt inn til pressekonferanse i Ulsteinvik fredag klokka 13.

Det er ikke opplyst hva som er tema for pressekonferansen, men smp.no vil være til stede og rapportere om det som skjer.

Steinleggere

Ulstein-konsernet kapret nylig en kontrakt som går på å installere utstyr om bord på to store fartøy som skal legge stein for å beskytte undervannsinstallasjoner. Det melder konsernet på sine nettsider.

Det er AVIC Weihai-verftet i Kina som skal bygge de to skipene på oppdrag for nederlandske Jan De Nul Group. Ulstein-selskapet Ulstein Power & Control sikret seg kontrakt i fjor på utstyrsleveranse med blant annet kraftpakke og navigasjonssystemer til samme skip.

Nå skal Ulstein Electro Technology utføre jobben med å installere utstyret.

Oppdrettsskip

Samtidig er Ulstein godt posisjonert til å sikre seg en større designjobb for selskapet Pure Atlantic.

Selskapet jobber med et mål om å bygge verdens lengste skip som skal brukes til oppdrett. På tegnebordet er foreløpig skipet 521 meter og er kostnadsberegnet til 3,3 milliarder kroner, ifølge nettstedet iLaks.no.

Tom Henrik Sundby kjenner godt til Ulstein-gruppen fra sin tid i seismikkselskapet Polarcus.

– Vi har levert konsesjonssøknaden for noen uker siden og fått positive signaler på patentsøknaden. Neste fase er å reise 50 millioner kroner hvor mesteparten skal brukes til å designe skipet i detalj, forteller Sundby til smp.no.

Det er også planer om å bygge en modell som skal testes ved Sintef-tanken i Trondheim.

– Godt samarbeid

Foreløpig har Ulstein vært med som rådgivere, men Sundby legger ikke skjul på at sunnmøringene ligger godt an i kampen om designoppdraget: – Om de viser seg konkurransedyktige, påpeker han.

– Vi som står bak Pure Atlantic har hatt et lang og godt samarbeid med Ulstein-gruppen og designavdelingen der. Det er noe av grunnen til at vi har henvendt oss til dem, sier Sundby.