Det er Finansavisa som skriver om løsningen for rederiet som har slitt med å holde seg flytende i det tøffe markedet. Ifølge avisa skrev selskapet i sin siste årsberetning at de ville få problemer med videre drift om det ikke kom på plass en ny gjeldsavtale.

Volstad Shipping leverte i fjor et underskudd før skatt på 547 millioner kroner, fra en omsetning på 354 millioner.

Bekrefter avtale

Kommunikasjonsdirektør Hans Tronstad i Sparebanken bekrefter overfor avisa at de har en langsiktig løsning med sin kunde:

– Regnskapet bringer ikke frem noen ny kunnskap for vår del og påvirker ikke bankenes tapsestimat for 2016, skriver han i en epost.

Volstad Shipping har i dag tråleren «Volstad» som sørger for gode inntekter. Av de fire offshoreskipene til rederiet, er det imidlertid bare ett som har oppdrag og gir faste inntekter. To skip er i opplag og ett forsyningsskip driver i spotmarkedet.

(saken fortsetter under)

Solgt skip

Subsea-skipet Volstad Surveyor er solgt, og det samme er nybygget Volstad Oceanic.

Rørleggings- og tungløftselskapet Allseas skal ha kjøpt sistnevnte for rundt 614 millioner kroner, noe som i tilfelle innebærer et tap på rundt 200 millioner.

Rederiet hadde ved utgangen av 2015 gjeld på 1,76 milliarder og gjorde i fjor nedskrivninger på 427 millioner kroner, skriver avisa. Trass i et den regnskapsmessige egenkapitalen er i minus, mener styret at verdijustert egenkapital er positiv, på bakgrunn av verdiene i tråleren og kvoterettigheter på fisket.

Les flere næringslivsnyheter på smp.no