Ålesund-rederiet har i en periode vært i samtaler med Siem Industries for å komme fram til en langsiktig plan for økonomien. Oljeinvestor Kristian Siem var i Ålesund i slutten av november og presenterte en løsning hvor Siem garanterer for ny aksjekapital tilsvarende én milliard kroner - og Siem tar samtidig kontroll over aksjemajoriteten i Ålesund-rederiet.

Analytiker: Derfor strandet Farstad-avtalen (for abonnenter)

Nå er det klart at denne løsningen ikke lar seg gjennomføre. Farstad opplyste i en børsmelding torsdag morgen at Siem Oil Services Invest ikke har lyktes i å finne en løsning for restruktureringen.

Har arbeidet med kreditorene

Under pressekonferansen i november påpekte Farstad-direktør Karl-Johan Bakken at alt ikke var på plass, og at rederiet jobber videre med kreditorene for en endelig avtale. Ifølge børsmeldinga torsdag er det arbeidet overfor kreditorene som ikke har lyktes.

Bakgrunn: Siem inn i Farstad Shipping

Fra mørkt til bekmørkt for supply: Rundt 90 av 133 skip på Sunnmøre kan stå uten jobb neste år

Oljeinvestor Kristian Siem avbildet i Farstads lokaler i Ålesund i november. Foto: Morten Hjertø

- Vi har ikke lyktes i å finne en løsning for restrukturering som er akseptabel for alle kreditorene. Derfor er avtalen mellom Farstad og Siem avsluttet og Farstad vil følge andre alternativer for finansiell restrukturering, i lag med de viktigste kreditorene, skriver Ålesund-selskapet i børsmeldinga.

Vil ikke kommentere

Torsdag morgen svarer ikke Farstad-ledelsen på Sunnmørspostens henvendelser, de opplyser i børsmeldinga at de ikke vil gi noen kommentar på nåværende tidspunkt.

Selskapet opplyser at de midlertidige avtalene Farstad Shipping har med kreditorene om gjeldslettelser vil fortsette, det gjelder også en formell «standstill»-avtale som innebærer at selskapet slipper å betale renter og avdrag. Denne avtalen utløper 31. januar, ifølge børsmeldinga.

Farstad Shipping har vært landets største supplyrederi, selskapet har nå en flåte på 55 fartøyer.