Torsdag slapp Farstad Shipping nyheten om at de ikke ble enige med Siem Industries om en refinansiering av ålesundrederiet.

Farstad har forhandlet med selskapet til forretningsmannen Kristian Siem om en avtale, som ville ført til at Siem fikk kontroll over rederiet. På sikt var planen en fusjon mellom Farstad og Siem Offshore.

Bakgrunn: Siem inn i Farstad Shipping

Tror på individuelle løsninger

Siden den gang har oljeprisen gått opp som følge av kuttene hos oljekartellet OPEC, samtidig som det er utsikter til økt oljeaktivitet nord i Russland.

– Dermed er det all grunn til å tro at partene vil forsøke å finne individuelle løsninger, sier analysesjef Karl-Johan Molnes i Norne Securities til smp.no.

Molnes tror ikke Farstad og Siem har vært i nærheten av å lande en endelig avtale og at avstanden mellom hva Siem har vært villig til å gi - og kreditorene ville akseptere - har vært for stor.

Blant annet peker han på at det aldri er kommet noe konkret forslag til løsning på bordet for eierne i de to obligasjonslånene til Farstad.

(saken fortsetter under)

Les siste saker om Farstad her

Avgjørende periode

– Det sårbare punktet i forhold til oljeprisen er første kvartal. Om man kommer seg gjennom det, så starter den sesongmessige etterspørselen etter drivstoff i USA som vil løfte dette. Da kan den også stige langt mer enn man trodde så sent som i fjor høst, sier Molnes.

Analysesjefen påpeker at forholdet mellom Russland og Vesten - med USAs nyvalgte president Donald Trump i spissen - vil være avgjørende for hvordan utviklingen blir i nordområdene. Blant annet har oljegiganten Exxon Mobil hatt store planer om å bygge ut nord i Russland.

Nylig ble det kjent at Trump ønsker den Putin-vennlige Exxon-sjefen, Rex Tillerson, som sin utenriksminister, noe som kan bli viktig for en eventuell tilnærming mellom USA og Russland.

Farstad ville vært utradert

Med Siem-avtalen som ble presentert i høst, ville Farstad-familien nærmest bli utradert på eiersiden. Beregninger smp.no har fått presentert, viser at de kunne endt opp med en eierandel på rundt fem prosent.

– Er det en gladmelding for lokalt eierskap at Farstad-Siem-avtalen gikk i vasken?

– Jeg vet ikke, fordi jeg ikke vet hva Farstad-familien tenker og hvilke planer de har. Men nå kan det også være at Farstad havner hos Røkke, påpeker Molnes.

(saken fortsetter under)

Røkke-løsning?

De to ankerhåndteringsskipene - Far Senator og Far Statesman - som Farstad solgte, og leide tilbake fra Røkke-selskapet Ocean Yield har vært pekt på som en kompliserende faktor i puslespillet om å få refinansiert Farstad-rederiet.

Skipene er ikke omfattet av avtalen Farstad har med sine kreditorer om lettelser i gjeldsbetingelser i forhandlingsperioden.

– Farstad forsøker nok å forhandle med Ocean Yield om disse. Jeg kjenner ikke til hvordan statusen er, men skulle for eksempel Farstad komme til en avtale med Solstad (som samarbeider med Røkkes Aker, journ. anm.), så kan det være at det vil være enklere å forhandle fram en god løsning på dette området, sier Molnes.

Konsernsjef Øyvind Eriksen sier samtidig til smp.no på NHO-konferansen i Oslo, at Ocean Yield aksepterte den skisserte løsningen som Siem la fram.

SISTE: Aker inviterer Farstad til forhandlinger (for abonnenter)

I høst ble det kjent at storbankene DNB og Nordea satte foten ned for en avtale mellom Farstad og Aker/Solstad.

(saken fortsetter under)

Tviler på lokale løsninger

Molnes tviler på at lokale partnere, som for eksempel Åge Remøys nye offshoresatsing, vil spille en rolle i en refinansiering av Farstad.

– Nei, jeg tror ikke han vil være interessert i det, men man vet ikke. Røkke er flink til å gjøre avtaler, og det er mulig å se for seg at han kan finne på å tilby at Åge Remøy får rederiet sitt tilbake, mot at Solstad og Aker slipper til i Farstad, sier han.

Anbefaler ikke aksjekjøp

Selv om utviklingen i oljeprisen ser lysere ut for 2017 og at et rederi som DOF - med en finansieringsløsning på plass – nær har doblet børsverdien de siste par månedene, anbefaler Molnes foreløpig ikke noe kjøp av aksjer i rederier som Farstad eller Havila.

– Det er i ferd med å skje ting i markedet, men man bør være forsiktig her før selskapene er ferdig rekapitalisert, sier han.