Ålesund-rederiet melder tidlig mandag at de er blitt enige om en plan for å samarbeid med Røkke-kontrollerte Aker og John Fredriksen-kontrollerte Hemen, ifølge en børsmelding.
Avtalen gir samtidig gjeldstyngede Farstad et pusterom med å betjene lånene sine til utgangen av 2021.
Målet på sikt er å danne et stort rederi - Solstad Farstad - ved å slå sammen Solstad Offshore, Farstad Shipping og Deep Sea Supply.
Det nye rederiet vil i tilfelle bli Norges klart største, med om lag dobbelt så stor flåte som DOF har i dag.
– Med denne løsningen utstyrer vi Farstad, Solstad og Deep Sea Supply med en industriell plattform til å klare seg gjennom nedturen i offshoremarkedet, og være i god posisjon til å utnytte en retur i markedet. Vi er glade for å få på plass en avtale med bankene, obligasjonseierne og andre aksjonærer, sier Farstad-direktør Karl-Johan Bakken i en kommentar.
Røkke og Fredriksen med kontroll
I børsmeldingen skisseres ulike alternative fordelinger av eierskapet i det nye rederiet, basert på hvor mye kapital som blir hentet inn.
Det er imidlertid klart Kjell Inge Røkke og John Fredriksen vil ha hendene på roret i det nye rederiet, gjennom de største eierandelene.
De to vil sammen gå inn med rundt en halv milliard kroner i friske penger.
Farstad- og Solstad-familiene vil sitte igjen men små eierandeler. Slik smp.no forstår børsmeldingen vil Farstad-selskapene ende opp med en eierandel mellom én og to prosent.
Hovedkontor i Skudeneshavn
Planen er at hovedkontoret skal ligge i Skudeneshavn, og Lars Peder Solstad blir foreslått til å innta sjefsstolen.
Et sammenslått rederi vil samlet ha mer enn 150 offshoreskip i en flåte bestående av 33 subseafartøy, 66 plattformforsynningsskip og 55 ankerhåndteringsskip.
Dette mener analytikerne om ny offshoregigant
I tiillegg til at de vil være Norges største - vil i tilfelle også være verdens 4. største offshorerederi.
Kan spare opptil 650 mill.
Ifølge børsmeldingen mener partnerne at rederiene samlet kan spare 400 og 650 millioner kroner årlig ved å organisere seg på denne måten.
Partnerne i den økonomiske plattformen er i tillegg til Farstad-rederiet, Aker Capital - som er et heleid datterselskap av Aker ASA og Hemen Holding Limited – et selskap som indirekte kontrolleres av fond etablert av John Fredriksens familie.
I tillegg opplyses det at viktige långivere i tillegg til F-Shiplease – et datterselskap av Røkke-kontrollerte Ocean Yield deltar i løsningen.
Ansatte fikk e-post
Etter det smp.no kjenner til ble de rundt 1500 ansatte i Farstad informert via e-post tidlig mandag.
Det er vanlig rutine i og med at det dreier seg om børsnoterte selskaper og informasjon som er sensitivt i markedet.
Hovedtillitsvalgt Kim Lekva Velve hadde ved 11-tida mandag ikke vært tilgjengelig for kommentar.
Siem-avtale strandet
Refinansieringen av Farstad er ventet å komme i havn i løpet av første halvår 2017, og er ikke avhengig av planen for sammenslåing.
Farstad forsøkte i høst å komme til enighet med Kristian Siem, men dette samarbeidet strandet. Ålesund-rederiet opplyste da at de styrte mot en løsning hvor de ville stå på egne bein. Dette er en løsning de tydelig valgte å gå vekk fra, til fordel for et større samarbeid med Røkke og Fredriksen.
Solstad og Aker sikret seg i fjor kontroll med et annet rederi på Sunnmøre - Rem Offshore - som nå er et datterselskap i Rogaland-rederiet.