Og med drivstoff produsert av fornybar, ren energi – kan hende fra Hellesylt.
– Nå skjer det!
Vaktskifte ved Fiskerstrand Verft
– Her er mange leverandører og eksperter som vil være med. Dette indikerer at piloten om hydrogenferje har utløst en oppdemmet mulighet. Når vi først satte i gang kommer andre etter. Nå skjer det! sier han.
Solid erfaring
– På Fiskerstrand Verft har vi etter hvert opparbeidet oss solid erfaring når det gjelder LNG, hybrid med LNG og batteri, hybrid med batteri og biodiesel, samt batteridrift. Neste steg nå er å se på hydrogen.
– Jeg får spørsmål om dette er dyrt. Tar du først i bruk hydrogendrift og får volum fører det til kostnader, men deretter blir det lønnsomt.
– På litt sikt vil hydrogendrift hybrid med batteri bli svært lønnsomt.
Les også: «Seasight» skal gå i Nærøyfjorden med null utslipp
Kostnadene vil synke
– Kostnadene med brenselscellene – det som blir selve «motoren» i hydrogenferja – kommer antakeligvis til å synke med 75 prosent i løpet av 3–5 år. Driftskostnadene for nullutslippsteknologi forventes å bli gradvis lavere. Vi skal dessuten ikke se bort ifra at vi får avgiftsbelagt fossilt brennstoff.
Fiskerstrand verft tar kvantespranget
– Men her er en utfordring når det gjelder infrastrukturen for hydrogen. Det kommer! sier ha optimistisk:
– Etter hvert som hydrogendrift kommer i bruk. En opplevde tilsvarende med LNG.
To aktuelle ferjesamband
Hvor realistisk det er at ei hydrogenferje i drift på Geirangerfjorden skal kunne bunkre hydrogengass fra Hellesylt gjenstår å se. Det pågår et forprosjekt for å finne ut av realismen i hydrogenproduksjon på Hellesylt, tidligere omtalt i Sunnmørsposten.
– Per i dag er det nærliggende med hydrogenferje på et samband på Nordmøre nær Tjeldbergodden der de har store planer om industriell produksjon av hydrogen.
Blåtur for grønn teknologi
– Akkurat nå har vi et par aktuelle alternativer samtidig som vi utreder det tekniske og forskningsmessige, før vi begynner å jobbe praktisk.
– Vi jobber nå i stor grad sammen med SINTEF. Etter hvert kommer de andre partnerne inn. Vi er en symbiose mellom industri, SINTEF og NTNU. Jeg er hoppende glad for NTNU-fusjonen. Her er muligheter både for studentoppgaver og dr.ingeniører, påpeker Rolf Fiskerstrand.
Nominerte nyskapere:
Her er resten av de nominerte til Nyskaperprisen:
Nordic Wildfish
Reknes AS
Scana Volda
Optimar AS
Vinneren kåres mandag 13. februar.