Øystein Vikingsen Fauske er direktør for IT og digitalisering i møbelprodusenten Ekornes. Han var en av 11 foredragsholdere på konferansen Webdagen i Ålesund torsdag.
Han fortalte om hvordan Ekornes jobber for digitalt for å redusere avstand mellom bedrift og kunde. Han poengterte særlig at bedriftene må endre seg i takt med kunder og samfunnet for øvrig.
- Kunder og kjøpsmønster endrer seg, mer skjer digitalt, det må vi tilpasse oss, sier Fauske.
Les også: Svakere for Ekornes i siste kvartal
Lettere å selge
Ekornes har erfart at i gjennomsnitt er antall butikkbesøk før kjøp av for eksempel en Stressless, er halvert. Kunden gjør seg kjent med produktet på nett.
Blir jobbene overtatt av roboter?
Henter informasjon om kundene
Ekornes er blitt flinkere på presentasjon av produkter digitalt og vil forbedre muligheten på egne nettsider til å tilpasse det man ønsker å kjøpe.
For å gi god informasjon digitalt så må man forstå kunden. Nye digitale verktøy gir bedriftene anledning til å lære mer om kunden. Ekornes henter inn informasjon om kunders preferanser både gjennom besøk på nettsider og gjennom kommunikasjon i sosiale medier.
- Litt enkelt sagt så om vi opplever at kundene er mest interessert i rød Stressless Metro i digitale kanaler i ett gitt geografisk område, så er det denne som bør være utsilt i butikkene, sier Fauske.
Trenger digital kompetanse
Behovet for læring og omstilling er stort. For å kunne ta det digitale spranget så er kompetanse helt nødvendig. Ekornes har ledige stillinger både for håndtering av sosiale medier og digital markedsføring.
- Digital kompetanse er viktig, sier Fauske.
Stor oppslutning om Webdagen
Interessen for Webdagen på Terminalen i Ålesund torsdag var også stor. Torill Standal Elisassen i arrangørbedrifta Avento var veldig fornøyd med at det lokale næringslivet møtte opp.
- Konferansen ble arrangert for første gang i fjor, da fikk vi høre at næringslivet har savnet en møteplass hvor det digitale står i sentrum. I 2016 håpte vi på 150 frammøtte og det dukket opp 250. I år er det 350 deltakere, sier hun.
– Vi må sikre oss mot cyberkriger
Ifølge Elisassen består publikum består av daglige ledere, markedssjefen, grafiske designere, gründere, jobbsøkere og lokale bedrifter.
Tar utfordringene på alvor
Eliassen mener oppslutningen rundt konferansen viser at bedriftene på Sunnmøre tar de digitale utfordringene på alvor.
- Bevisstheten har økt og motivasjonen til å investere i teknologi er større enn for bare et år siden, Sier hun.
Foredragsholdere
Øystein Vikingsen Fauske i Ekornes var en av to lokale foredragsholdere. Også han var veldig positiv til ndarrangementet.
Millionstøtte til møbelnæringa
Foruten Fauske og Sunnmørsposten-redaktør Hanna Relling Berg, så trekker Eliassen fram PR-rådgiver Preben Carlsen, som kåret til årets foredragsholder av Annonseforeningen. Doktor i økonomi Erik Modig er kåret til årets foredragsholder i Sverige og Hans Petter Nygård Hansen som i 2016 vant prisen som årets «Toght leader» under content marketing-konferansen i Oslo i 2016.