God kvalitet, men høy pris Norge kjennetegnes som en verdensledende nisjeaktør innen olje, sjømat og maritim næring. Produktene holder høy kvalitet, men prisene oppfattes også høy, og vi anses som dårlige til å selge dem. 

            (Foto: erje Bendiksby / NTB scanpix)

God kvalitet, men høy pris Norge kjennetegnes som en verdensledende nisjeaktør innen olje, sjømat og maritim næring. Produktene holder høy kvalitet, men prisene oppfattes også høy, og vi anses som dårlige til å selge dem. Foto: erje Bendiksby / NTB scanpix

Global undersøkelse:

Norsk næringsliv dårlig til å selge seg selv

Norsk næringsliv anses globalt som verdensledende innen kvalitetsprodukter i visse nisjesektorer. Men produktene er dyre, og vi sliter med å selge dem.

Det viser en undersøkelse fra Innovasjon Norge, som i 2016 gjennomførte 227 dybdeintervjuer av næringslivsledere fra Nord- og Sør-Amerika, Asia, Europa og Afrika.

Et av hovedfunnene er at Norge oppfattes som en verdensledende nisjeaktør spesielt innen olje, maritim og sjømat. Teknologien oppfattes som avansert, næringslivet som spesialisert og kvaliteten som høy.

Prisen oppfattes imidlertid som høy, og selv om vi anses som gode på prototyper, vurderes Norge som svakt på å masseprodusere produkter til en pris særlig enkelte av de asiatiske landene er villige til å betale.

Dermed er det problematisk at norsk næringsliv på den andre siden anses for å ha lav fleksibilitet, lav grad av kundeorientering og lav grad av markedsorientering. Innovasjon Norge slår fast at norsk næringsliv har et godt utgangspunkt, men også mye å gå på.

– For å bli valgt, må man være kjent, og gjennom posisjoneringen av merkevaren Norge kan vi gi norsk næringsliv økt synlighet og oppmerksomhet. Dette vil gjøre det enda mer attraktivt å være "made in Norway", sier Cathrine Pia Lund, direktør for Merkevaren Norge i Innovasjon Norge.

I møtet med andre forretningskulturer oppfattes nordmenn som ærlige, hardtarbeidende, direkte og ukorrupte. Flere mener imidlertid at nordmenn har lav innsikt i andre forretningskikker, og den direkte stilen kan oppfattes som uhøflig eller for lite ydmyk. Vi vurderes også som lite tilgjengelige på grunn av korte arbeidsdager og mange fridager.

Undersøkelsen har som utgangspunkt at Norge med dagens oljepris må doble verdien av eksport av varer og tjenester fra andre næringer for å opprettholde samme levestandard i 2040.

Sunnmørsposten ønsker en åpen og saklig debatt. Alle innlegg blir kontrollert etter publisering. Vi forbeholder oss retten til å forkorte, redigere og fjerne innlegg. Ditt fulle navn må enten gå fram av epost-adressen eller oppgis som brukernavn/Facebook-profil

Mer å lese på Sunnmørsposten:
 
Leses nå
 

Forsiden nå:

Tunnelene åpnes i romjula

Tunnelarbeidene stanses i jula. Her er detaljert informasjon:

Sendt heim etter knivtrugslar

Ein mann i 40-åra vart i helga sendt heim til Polen, etter å ha truga med kniv på ein av brakkeriggane ved Kleven Verft.

MAROFF fordeler 152,8 millioner til bedrifter:

Millioner til maritime bedrifter

Forskningsrådet har fordelt 152,8 millioner kroner til 19 innovasjonsprosjekter i næringslivet for maritimt sektor (MAROFF). Sju av dem i Møre og Romsdal.

Byggjer ny ferjekai i Volda:

Sikrar ferjedrift og nattesøvn i byggeperiode

Til våren startar arbeidet med ny ferjekai i Volda. Ferja skal gå som normalt i byggeperioden, og arbeidet med påling vil berre skje på dagtid.