Rolls-Royce-konsernet gikk i forrige måned med på å betale svimlende sju milliarder kroner for å ha brukt mellommenn til å betale bestikkelser i seks land.

Konsernsjef Warren East kom også med en unnskyldning dagen etter de inngikk en avtale i en britisk domstol for å unngå rettsforfølgelse i Storbritannia, USA og Brasil.

Ingen «direkte konsekvenser»

Trass de store utbetalingene konsernet har gått med på, skal det ikke gi konsekvenser på den måten at det skjerper de økonomiske kravene til blant andre marinedivisjonen – som per i dag har rundt 1750 ansatte i Norge.

Han legger til at det ikke får noen «direkte konsekvenser for Rolls-Rolls Marine sine resultater for 2016».

– Totalt uakseptabelt

– Warren East (konsernsjefen i London, journ.anm.) har sagt veldig tydelig at han aldri vil akseptere den måten å jobbe på, og at det er totalt uakseptabelt, sa sjef for Rolls-Royce Marine, Mikael Makinen, da han besøkte Sunnmøre forrige uke.

Se unnskyldningen fra Warren East (ekstern lenke)

Den finske toppsjefen er kommet inn i konsernet etter at opprullingen av bestikkelsene ble satt i gang. Han påpeker at ingen i dagens ledergruppe i Rolls-Royce er innblandet:

– Dette foregikk før vår tid, la han til.

Det er ikke kommet fram at den norske delen av virksomheten har vært innblandet i de ulovlige forretningsmetodene.

– Men det er klart at en del Rolls-Royce-kunder i andre deler av virksomheten har vært skeptiske og spurt hva dette er. Det er ikke noe å være stolt over, sa Makinen.

Toppsjefen: – Overrasket

Makinen sier han ble overrasket over hvor stor oppmerksomhet det var i Rolls-Royce rundt spørsmål som etikk og god forretningsskikk da han kom til selskapet i 2014.

I forbindelse med korrupsjonssaken har konsernet forpliktet seg til å betale 293 millioner pund i løpet av dette året. Deretter skal de betale til sammen 378 millioner pund fordelt på årene 2019-2021, ifølge pressemeldingen som ble publisert i forbindelse med 2016-resultatene.

Samtidig har konsernet opprettet en atskilt gruppe med jurister som jobber med å følge opp arbeidet med saka.

– Mer samarbeid

Da Sunnmørsposten møtte Makinen i Ulsteinvik samme dag som han skulle møte statsministeren, var han tydelig på at Norge fortsatt var viktig for selskapet.

Ordførermøte Rolls-Royce Marine-sjef Mikael Makinen møtte ordfører Knut Erik Engh i Ulstein i forrige uke. Samme dag møtte han statsminister Erna Solberg.

I tillegg til at han gjerne så fortsatt satsing på forskningsmidler fra norske myndigheter, tok han også til orde for mer samarbeid mellom bedriftene.

Før på dagen sa han med et smil fra scenen på Haramskonferansen han at norske selskap kunne bli bedre til å samarbeide, og at han mente det var større potensial i samarbeid – enn konkurranse i den maritime klynga.

– Rolls-Royce er sikkert like dårlige på dette som alle andre, medga han på spørsmål om hvordan selskapet selv bidrar til samarbeid.

– Men jeg tenker at de ulike bedriftene burde sette seg ned og diskutere hvordan framtida kan se ut – til felles beste for alle, påpekte han.

Les siste saker om Rolls-Royce Marine