Kabelleggingsfartøyet som Kleven i utgangspunktet bygde for ABB, er ute på sin første prøvetur. Skipet som går under navnet Victoria, gikk fra verftet i helga. Mandag lå det i Sulafjorden, ifølge AIS-sporingen til fartøyet.

Opprinnelig hadde skipet røde «ABB-farger» på skroget, men etter at den delen av virksomheten ble solgt til NKT Cables i fjor, er skipet malt blått i tråd med profilen til NKT.

ABB-salget har ikke fått noen praktiske konsekvenser for kontrakten og leveringen fra Kleven, opplyser kommunikasjonssjef Ellen Kvalsund hos skipsbyggerne til smp.no.

(saken fortsetter under)

Selskapet opplevde rekordstor pågang av søkere da de lyste ut nærmere 50 stillinger om bord på skipet i fjor.

Nesten-rekord

Skipet på 140 meters lengde er blant de største Kleven-verftet har bygd – bare ti meter kortere enn Edda Freya som Østensjø-rederiet fikk levert i fjor. Fartøyet er omtalt som det mest avanserte kabelleggingsfartøyet i verden.

Verdien på kontrakten overstiger én milliard kroner og en rekke lokale leverandører som Brunvoll, Hareid Group og ABB Marine i Ulsteinvik har vært involvert i prosjektet.