Noen har sikkert observert den 21 meter lange båten på testturer på Ellingsøyfjorden de siste dagene. Fartøyet er klart til levering i løpet av få dager – og neste uke blir den demontert og gjort klar til å fraktes 1000 meter over havet opp til fjellsjøen Gjende i Jotunheimen.

– Det er et spennende prosjekt og flere andre som var med i konkurransen trakk seg på grunn av denne «legobyggingen» med å lage en båt som skulle demonteres, men det har gått veldig greit, forteller områdesalgssjef Rune Midtkandal i Maritime Partner.

(saken fortsetter under bildet)

Unik byggemetode

Midtkandal legger ikke skjul på at det har krevd en viss porsjon galskap å gjennomføre prosjektet. Selve byggemetoden er trolig helt unik.

– Skroget er bygd i én seksjon, overbygget i én seksjon og styrehuset i én seksjon. Båten er bygd i tre deler slik at vi ved hjelp av hurtigkoblinger kan demontere båten i løpet av kort tid, forteller Midtkandal.

Årsaken er at båten må fraktes landevegen opp til fjellvatnet. Når alt av tester er klart og båten sertifisert, blir den montert fra hverandre. To av seksjonene skal pakkes på lekter og slepes til Lærdal, før de blir kjørt med semitrailer opp i fjellheimen. Styrehuset, som er den minste seksjonen, blir fraktet direkte med semitrailer fra kaia i Breivika.

(saken fortsetter under bildet)

Dobling av turistbesøket

Eieren Harald Øvstedal fra Vågå-selskapet Gjendebåtene sier de startet arbeidet med å ringe Statens vegvesen for å høre hvor bred last de fikk frakte på vegen. Svaret var seks meter.

– Da laget vi oss en mal på en tilhenger og kjørte strekningen for å se om det gikk, forteller han.

Den norske vegstandarden er med andre ord det som har lagt begrensningene både til designarbeidet utført av nordfjordingen Ola Lilloe-Olsen og plassen om bord. For å få tilhengeren gjennom de mest utfordrende svingene, vil de ha en bil som kjører bak og fjernstyrer tilhengeren.

Øvstedal har de siste dagene vært på plass i Ålesund for å følge arbeidet i sluttspurten, og har bare godord å si om resultatet. Nå gleder han seg til å ta båten i bruk fra 10. juni.

– I fjor kjørte vi 61.000 passasjerer fra midten av juni til starten oktober. Vi har doblet trafikken på fire år. Det er en enorm vekst for reiselivet i regionen, og det er bakgrunnen for investeringen, forteller han.

(saken fortsetter under bildet)

Lite støy og drivstofforbruk

Midtkandal ved Maritime Partner omtaler båten som en bruksbåt bygd for turfolkene på veg til den populære ruta over Besseggen. Det blir plass til 98 passasjerer om bord og framdrifta blir tatt hånd om av to Scania-motorer levert fra Nogva-fabrikken i Søvik.

– Båten er laget slik at den lager lite bølger og lite støy, og ha lavt dieselforbruk. Den er bygd som en solid, enkel og skikkelig båt og tilrettelagt for fjellfolk og den slitasjen de vil påføre båten, forteller han.

For å få maksimal styrke kombinert med lav vekt, er det brukt ulike byggematerialer. Skroget er bygd i aluminium og overbygget i «sandwich-laminat» og kompositt. Et poeng i disse dager er selvfølgelig å at fartøyet bruker så lite drivstoff som mulig, og Midtkandal forteller at de har redusert forbruket med rundt en firedel.

– Så langt innfrir båten det vi hadde forventa og vi er veldig fornøyd med linjeføringen, avslutter han.