Bankkundene til Sparebanken Møre møtte følgende beskjed da de forsøkte å logge seg inn på nettbankløsningen:

– Det er for øyeblikket problemer med tilgang til nettbanken. Vi beklager ulempen dette måtte medføre. Vi jobber med saken.

Trolig ingen sammenheng

Feilen oppstod ved 09.45-tiden, opplyste informasjonssjef Tone Skotheim Gjerdsbakk i Sparebanken Møre til smp.no. Problemet oppstod hos leverandøren Evry, som jobbet på spreng for å finne ut hva som var problemet.

Tone Skotheim Gjerdsbakk er informasjonssjef i Sparebanken Møre.

En lang rekke bedrifter og institusjoner verden over utsatt for dataangrep de siste dagene, men driftsproblemene i bankene har trolig ingen sammenheng med dette.

– Vi har så langt ingen informasjon som tyder på at dette har noen kobling til dataangrepet, sa Gjerdsbakk til smp.no mandag formiddag.

Kan fortsatt bruke kort

Tidlig på ettermiddagen var feilen fortsatt ikke rettet, men undersøkelsene på det tidspunktet viste at det trolig dreide seg om en teknisk årsak - og ikke et hackerangrep.

En del kunder hadde problemer med å logge seg inn på nettbanken, men det skal ikke ha vært problemer med å bruke kort, eller minibanker.

Noe seinere på ettermiddagen hadde situasjonen bedret seg betraktelig, selv om det fortsatt var noe tregheter i systemet.

Globalt hackerangrep

Et verdensomspennende dataangrep rammet før helga rundt 120 land, blant dem fotballklubben AaFK via en av deres leverandører. Norge er imidlertid rammet i liten grad, sammenligner med mange andre land.

Samtidig har eksperter advart mot at flere kan bli rammet når folk kommer tilbake på jobb etter helga.