Bare i løpet av denne uka har det kommet to verftsoppdrag til bedrifter på Nordvestlandet. Samtidig forteller flere verft at de finregner på en rekke nye jobber. Sammen med en ordreinngang på 7,5 milliarder kroner, tyder mye på at skipsbyggerne har lysere tider i sikte.

Administrerende direktør Asle B. Strønen i Norske Skipsverft mener det er grunn til å glede seg:

– Og dette kommer ikke bare de store lokomotivene til gode, men også små og mellomstore verft får jobber. Særlig innen fiskefartøy og arbeidsbåter til oppdrettsnæringen, er det stor aktivitet.

– Full fart fra høsten

Administrerende direktør Kristian Sætre ved Ulstein verft kan se tilbake på en god uke. Først kunne konsernet offentliggjøre en designkontrakt på cruisemarkedet, og deretter en intensjonsavtale om å bygge et cruiseskip ved eget verft.

– Mot slutten av året får vi to skrog til verftet, så da blir det full fart. Men vi er på jakt etter mer jobb i tida fram til da, forteller Sætre om de umiddelbare følgende for sysselsettingen.

Han gleder seg over at de trolig skal bygge cruiseskip for første gang. Og i disse dager er de i gang med et ombyggingsoppdrag av et cruiseskip i hallen i Ulsteinvik.

Les også: Ferjebygging gir jobb tilsvarande 900 årsverk

(saken fortsetter under bildet)

Spent på markedet

De store verftene som Vard, Kleven og Ulstein har kapret en rekke oppdrag med såkalte ekspedisjonsskip det siste året. Verftsdirektøren i Ulstein sier han er spent på hvor store de nye markedene viser seg å være.

–Mindre cruiseskip som går til polare strøk er relativt begrenset. Men det er mye annen passasjertrafikk i verden, og vi får stadig henvendelser fra nye aktører, sier Sætre.

Han legger ikke skjul på at det har blitt tøffere å få god inntjening de siste årene: – Dette vil gå i sykluser, også må vi regne på hvor langt vi er villig til å strekke oss, påpeker Sætre.

(saken fortsetter under)

– God økonomi

Asle Strønen i Norske Skipsverft har fått med seg uttalelsene til styremedlem Arve Bakke i GIEK, som mener verftene har for lav inntjening. Men han vil ikke si seg enig i at det er noen stor grunn til å advare:

– Det er fint at GIEK følger med på dette, men de fleste verftene – ikke minst de små og mellomstore – har grei økonomi og god likviditet, sier han.

Strønen påpeker at en ordreinngang på 7,5 mrd. så langt i år, er en solid oppgang fra fjoråret. Men han legger til at nivået er beskjedent i et lengre perspektiv.

Les også: Mener verfta tjener for lite penger (for abonnenter)

(saken fortsetter under)

Hjertesukk

Samtidig kommer han med et hjertesukk om dagens finansiering:

– En reder av en fiskebåt har mulighet til å få bedre betingelser ved å bygge i utlandet, enn ved et norsk verft. Det er en konkurransevridning.

– GIEK og Eksportkreditt har mye kunnskap om markedet i dag. Vi mener norske myndigheter bør se på mulighetene for at det innenlandske markedet ble inkludert i dette på et vis, sier Strønen.