Kongsberg skal levere en komplett vinsjepakke og automatisert fiskeletingsutstyr til en tråler. Tråleren skal bygges ved Havyard -verftet i Leirvik for det franske selskapet France Pélagique.

Oppdraget er den første fiskerikontrakten til Kongsberg og betyr mye for Evotec-avdelingen i Ulsteinvik.

Tilbake fra permittering

Etter at ingeniørarbeidet er gjort, skal trålsystemet og vinsjene bygges i lokalene her. Det er godt nytt for bedriften som har hatt ansatte i ulike permitteringsordninger i lengre tid.

– Allerede på tirsdag starter ingeniørene våre arbeidet og vi regner med å ta inn igjen alle ansatte i jobb, forteller Torkjell Ringstad som er salgssjef på området.

Bedriften leverte pluss i regnskapet i fjor etter flere tøffe år. I dag er de rundt 50 ansatte etter at de for noen år tilbake var oppe i det dobbelte.

(saken fortsetter under)

Avansert fiskeleter

Kontrakten er strategisk viktig fordi det innebærer den første leveringen av et avansert fiskeletingsutstyr, ved navn «fishmaster». Den blir montert på brua og skal forenkle arbeidsdagen om bord.

– Den skal hjelpe til med å finne ut hvor fisken befinner seg. Det vil spare tid og energi, samtidig som operasjonen kan gjøres på en tryggere måte, forteller salgssjefen.

På standen til Kongsberg på Nor-Shipping-messa har de satt opp en bruløsning og Ringstad forklarer hvordan den nye «fishmasteren» vil fungere.

– Det blir færre skjermer og for eksempel erstatter vi 11 museballer med bare én. Ved at vi tar informasjon fra ulike leverandører og putter det inn i et system. Da får du all informasjon presentert på en visuelt reinere bru, sammenlignet med dagens løsninger, forklarer han.

Sparer vekt og plass

Leveringen inneholder ti vinsjer. Blant disse er to trålvinsjer og flere hjelpevinsjer som ved hjelp av elektrisitet skal jobbe sammen mest mulig effektivt. Etter hvert skal de ansatte i Ulsteinvik sette opp alt for å simulere en operasjon til havs – og teste systemet.

– Vi bruker en spesiell motor som er liten, men samtidig gir mye kraft. På dette fartøyet gjort det at vi sparer vekt på 20 tonn og mye plass som rett og slett kan brukes til å ta mer fisk om bord, forteller Ringstad.