Havila Holding, gjennom det heleide datterselskapet Sæviking AS, skyter inn en betydelig egenkapital i Volstad Maritime.

Det skriver Havila-gründer Per Sævik i en pressemelding mandag ettermiddag.

Obligasjonsforfall

Volstad-flåten består av fem store subsea-skip, ett dykkerskip og tre seismikk-skip, med en total flåteverdi på ca 4,3 millarder kroner. Med unntak av ett skip går alle på lange, lønnsomme kontrakter.

Volstad Maritime måtte likevel ha inn nye investorer for å klare et obligasjonsforfall på en halv milliard kroner denne måneden.

Ola Volstad og selskapets ledelse er ifølge en pressemelding godt fornøyd med at det er Havila Holding som kommer inn som medeier i selskapet.

- Etter en lang og krevende prosess kommer selskapet nå styrket ut. God kontraktsdekning og en attraktiv flåte, kombinert med et bra management og en styrket industriell eierstruktur, gjør selskapet nå rustet til å bygge et større subsea-selskap med base i Ålesund. Dette er gode nyheter for klygen på Sunnmøre» uttaler selskapets CEO, Christoffer Syversen.

Ola Volstad fortsetter som stor medeier og styremedlem. Styret suppleres av Njål Sævik og advokat Steinar Pettersen i Wikborg Rein, som har vært Havila Holding AS sin juridiske rådgiver i prosessen.

Subsea

Også Per Sævik er fornøyd.

- Jeg er opptatt av at vi skal klare å berge den sunnmørske klyngen gjennom olje-krisen. Jeg mener at dette er et viktig steg på den veien. Skipene er nye og de er store - blant de største i Norge. Med denne operasjonen vil vi være i posisjon for å delta i en eventuell restrukturering i bransjen og vi vil være godt posisjonert for den markedsoppgang som vi forventer vil komme i årene fremover. Vår familie er ikke blant de som mener at olje-alderen er over, understreker offshore-gründer Sævik i pressemeldingen.

Havila Shipping ASA har tre subsea-skip. Det største av de skipene er Havila Phoenix på 127 meter, som også går på langtidskontrakt.

Sævik-familien har hatt et godt 2017 så langt. Like før nyttår klarte de å refinansiere familiens offshore-selskap og sikre seg kontroll over det svært lønnsomme fergerederiet Fjord1, verftsgruppen Havyard Group har klart omstillingen fra olje til annen tonnasje, og har nå en betydelig ordrereserve, og i tillegg leverer eiendomsporteføljen også gode bidrag.