– Veksten fortsatte ut 2016 og i år ansetter vi totalt 27 nye medarbeidere. Nå teller vi 60 stykker. Vi har 12 igjen i løpet av året, opplyser daglig leder Cathrin A. Ødegård til Sunnmørsposten.

Vokser ut av Driw-huset

Gangstøvika Driw holder til i nye lokaler i Gangstøvika.

Tidligere i år ansatte de en egen rekrutteringsansvarlig, Mette Aaheim Alnes, for å ta seg av rekrutteringen og integreringsprosessen av de nye «driwerne».

I fjor flytta ålesundsbedrifta inn i flunkende nye og moderne lokaler i Gangstøvika. Nå har de vokst så mye at alle ledige areal i Driw-huset er tatt i bruk. De er allerede i dialog med huseier om utvidelse.

Budsjett på 60 mill.

I fjor omsatte de for 39 millioner kroner. I år har de budsjettert med 60 millioner kroner.

– Vi budsjetterer med et beskjedent plussresultat på ca. 1 mill. i år Fordi størsteparten av omsetningen går til investering og utvikling av vårt nye produkt både i 2017, 2018 og 2019. Det er også dette som gjør at vi vokser så mye, sier Ødegård.

Driw i vekst: Trekkplaster for kreative hjerner

Lite norsk netthandel

Driw tok i utgangspunktet mål av seg å være logistikkinnovatør for varehandel da de oppdaget et hull i markedet.

– Norsk varehandel har utfordringer når det gjelder netthandel. Under 40 prosent av netthandelen foregår i norske butikker. Sport og elektronikk har hatt denne konkurransesituasjonen lenge.

Ofte er det logistikken deres som hindrer norske bedrifter i å realisere digitalisering raskt, sier hun.

Hjelp til digitalisering

Driw har utviklet et produkt – Trace – som skal hjelpe varehandelbedriftene til nettopp det. Dette kommer i tillegg til det de har gjort før med å lage et system for varehandel-logistikk enten det handler om fra lager til lager eller fra lager, og transport til leveranse ut til butikk.

En stykk vare rett hjem

– Den tradisjonelle logistikken er veldig planlagt, handler om samme butikk, samme dag og leveringstidspunkt.

Det motsatte er tilfelle med netthandel til forbrukerne. Der er det kanskje snakk om en stykk vare i en eske med bil rett hjem, eller at kunden henter den på posten, forklarer Ødegård.

Hun peker på at sport og elektronikk kjenner denne konkurransesituasjonen godt. Nå kreves det fleksibilitet på stadig flere områder. Kundene krever rask leveranse og forutsigbar transport på et bredt område der prisene presses.

– Uten gode logistikksystem klarer vi ikke å levere det kundene forventer, sier hun og forteller at Driw også leverer til storkundemarkedet som H I Gjørtz AS som for øvrig også er aksjonær i IT-selskapet.

Nettbutikken er ikke det du ser

– Vi har to målgrupper: Varehandelen mot fysiske butikker og fra lager til lager.

I tillegg har vi varehandelsbedriftene som vil satse på nett i tillegg til butikk. Siste målgruppe såkalte «digital natives». Det er selskap som ofte ikke har fysiske butikker men som satser på nett.

– Når du handler på nett tenker folk at det du ser er nettbutikken. Men nettbutikken er faktisk alt som skjer når du har trykket på kjøpe-knappen, forklarer Ødegård.

Akkurat nå er Driw i ferd med sin årlige medarbeider undersøkelse i samarbeid med Great Place to Work. Der de måles i forhold til et tillitsbarometer på bedriftskulturen og den enkelte.