Mandag la Samferdselsdepartementet fram det nye anbudet for kystruta mellom Bergen og Kirkenes fra 2021.

Regjeringen har delt opp anbudet slik at opptil tre rederi kan kapre jobben og Per Sævik bekrefter interesse for oppdraget overfor smp.no.

– Vi kommer til å se på dette og det regner jeg med at en del andre også gjør, sier Herøy-reder og Fjord1-eier, Per Sævik.

Bakgrunn: Hurtigrutens ruter kan deles mellom tre rederier

Sævik påpeker at de ikke har bestemt seg for å legge inn anbud, og at de vil bruke høsten til å vurdere saken.

– Hvorfor er det interessant å være med i konkurransen?

– Fordi det blir delt opp i flere pakker, noe som gjør det lettere for konkurrenter å komme inn på deler av dette, svarer Sævik.

Han påpeker at de ikke har avgjort om et anbud vil komme via Fjord1, eller andre av Sævik-familiens selskaper.

– Tre reelle utfordrere

Ifølge samferdselsdepartementet er det mellom fem og ti rederi som har vist interesse.

Transportforsker Gisle Solvoll ved Handelshøgskolen på Nord Universitet har uttalt til NRK at det i første rekke er de tre store rederiene Norled, Torghatten og Fjord1 som er utfordrerne til Hurtigruten.

Samtidig er det mulig at ett og samme rederi kan få tildelt alle tre pakkene.

Ønsker strengere miljøkrav

Ifølge anbudsdokumentene vil man utelukkende legge vekt på pris i tildelingen, men samtidig må en rekke miljøkrav tilfredsstilles.

Miljøstiftelsen Zero er fornøyd med at det innføres miljøkrav, men skulle gjerne sett at de var enda strengere. De ønsker blant annet at skipene skal kunne seile en time utslippsfritt inn og ut av havnene.