Vard-aksjonærene tar tydelig ikke bølgen for det nye budet fra Fincantieri som kom i forrige måned. De italienske majoritetseierne jobber jevnt og trutt mot målet om å ta Vard av børs, men det går svært sakte framover. På én måned har de økt eierandelen i Vard med knappe 0,2 prosent.

Trenger 90 prosent

Det nye budet til Vard-aksjonærene ble offentliggjort 13. november. De byr nå 0,25 singaporedollar per aksje, som tilsvarer verdien aksjen har ligget på det siste året.

Den siste uka er det sendt ut seks varsler om kjøp av titusenvis av aksjer, men felles for alle er at de kun har økt eierandelen til italienerne med rundt 0,01 prosent hver. Eierandelen har økt fra 79,34– til 79,53 prosent.

For å lykkes med å ta Vard av børsen i Singapore trenger italienerne kontroll over 90 prosent av aksjene. Årsaken er at de må sikre seg mot at flere enn ti prosent av aksjonærene stemmer mot forslaget ved en ekstraordinær generalforsamling.

Har hyret rådgivere

Samtidig rigger Fincantieri seg klare til å gjennomføre grepet med å gjøre Vard til et ordinært datterselskap i gigantkonsernet. I forrige uke kom meldingen om at malaysiske CIMB Bank Berhad er hyret inn som finansielle rådgivere i forbindelse med prosessen.

I meldingen blir aksjonærene rådet til å være tilbakeholdne med å handle i selskapet, og avvente en anbefaling fra selskapets ledelse. Det siste halvåret før det nye budet kom, var det også svært beskjeden handel i aksjen.

Budet på 0,25 singaporedollar tilsvarer en verdivurdering av Vard-konsernet på knappe 1,8 milliarder kroner. Da Fincantieri kjøpte seg inn i de daværende STX-verftene i 2012, tilsvarte prisen en verdivurdering av Vard på drøyt 6,5 milliarder kroner.

Les også: Vard kan gå på billigssalg (for abonnenter)

Mislyktes i fjor

Vard har fem skipsverft i Norge – blant dem Brattvåg, Aukra, Langsten og Søviknes, og Fincantieri gjorde også for et drøyt år siden et framstøt for å ta konsernet av børs. Den gang lyktes de ikke og droppet forsøket.

Fincantieri har påpekt at de ikke har planer om større endringer i drifta av skipsbyggerkonsernet, eller å kvitte seg med noen av de rundt 9000 ansatte, som følge av dette grepet.

Forrige måned la Vard fram et resultat som viste fortsatt underskudd - tross forbedring i inntektene. I ettertid har de kunngjort kontrakter på bygging av en rekke trålere til Island og to baseflåter for oppdrettsgiganten Cermaq.