Planene til Hallvard M. Stenevik fra Hordaland kan vise seg å gi betydelig arbeid for Rolls-Royce Marine sine designere på Sunnmøre. Den pensjonerte kapteinen har startet opp selskapet Fjordland Cruise og vil bygge opptil tre cruiseskip ved et verft i Kina.

Det var Dagens Næringsliv som først omtalte planene til Stenevik, som innebærer en intensjonsavtale om bygging av ett skip – og opsjon på ytterligere to søsterskip ved verftet China Merchants Industry Holdings (CMIH).

Jakter investorer

Det er designerne til Rolls-Royce Marine i Ålesund og Hjørungavåg som i første rekke vil jobbe med å tegningene.

– Det er ikke så mange involvert såpass tidlig i et prosjekt, men blir det realisert, vil vi jobbe mer med detaljene sammen med rederiet og verftet, forteller kommunikasjonsdirektør Anette Bonnevie Wollebæk i Rolls-Royce Marine sier til Sunnmørsposten.

(saken fortsetter under bildet)

Austevollingen Stenevik har foreløpig ikke finansieringen på plass for skipene og er nå på jakt etter investorer. Ifølge Dagens Næringsliv trenger han rundt 106 millioner kroner per skip for å stille den nødvendige egenkapitalen. Fristen for å inngå endelig kontrakt er satt til neste sommer. Stenevik selv er overbevist om at de vil komme i mål.

– Kina er fullt av penger. Vi satser på å bygge med kinesisk kapital, men er selvsagt også åpne for norske investorer, forteller Stenevik til Sunnmørsposten.

Ulstein-gruppen offentliggjorde i fjor en designjobb med et amerikansk cruiseselskap, som vil bygge ved samme verft.

Ulstein Group med cruise-kontrakter: Kan bety milliard-inntekter

Delte meninger om Kina-salg: – Vi må ikke være naive (for abonnenter)

Verdi på 125 mil. per skip

Verdien på arbeidet fra Rolls-Royce ligger på rundt 125 millioner kroner per skip, opplyser salgssjef Rune Ekornesvåg i Rolls-Royce Marine til Dagens Næringsliv. Det inkluderer design, motorer, batteripakker og propeller. Prisen for bygging av skipene blir ikke opplyst, men Stenevik legger ikke skjul på at det blir langt billigere enn å bygge i Norge.

Interessen i Kina for å besøke Norge er «ekstrem», ifølge Stenvik, samtidig turistindustrien i landet er i stor vekst. Det er bakgrunnen for at 72-åringen satser på cruise.

Skipene skal etter planen være 106 meter lang og ha kapasitet på rundt 250 passasjerer. Teknologien i skipene kan sammenlignes med ekspedisjonsfartøyene Kleven for tiden bygger for Hurtigruten. De er imidlertid betydelig mindre og blant annet størrelsen på batteripakkene vil avgjøre hvor miljøvennlige skipene blir i drift.

Hurtigruten-sjefen om ny marknad: – Berre starten

(saken fortsetter under bildet)

– Mer optimistiske

Rolls-Royce Marine har slitt voldsomt økonomisk de siste årene, men kommunikasjonsdirektør Wollebæk sier at 2018 blir et spennende år.

– Slutten av 2017 ga positive signaler om framtida, som gjør at vi er mer optimistiske nå enn vi var i fjor på denne tiden, forteller hun.

Som del av et børsnotert konsern må Wollebæk naturlig nok være forsiktig med hva hun sier, men hun bekrefter at aktiviteten i 2017 var «temmelig likt 2016».

Samtidig påpeker hun at marinedivisjonen har levert i tråd med inntektsbudsjettet i et tøft marked. Konsernet presenterer årsresultatet i mars.

2016-resultatet: Fra ille til verst for Rolls-Royce Marine

Flere lovende prosjekt

Det har vært lengre mellom pressemeldingene om større kontrakter fra marinedivisjonen i selskapet, som med sine rundt 1600 norske ansatte, er blant de største private arbeidsgiverne på Nordvestlandet.

– Vi selger utstyr jevnt og trutt, men vi har hatt klart færre av det største systemleveransene enn vi hadde for tre år tilbake, bekrefter Wollebæk.

Samtidig påpeker hun at de jobber med lovende prosjekter både innen fiskeri og passasjerskip. På utstyrssiden er det også håp om mer jobb med blant annet slepebåter.

– Nå ved starten av året jobber vi med flere spennende prosjekter, forteller hun.