Regjeringen har i statsbudsjettet for inneværende år lagt inn en garantiramme på 10 milliarder kroner, som skal administreres av Garantiinstituttet for eksportkreditt (GIEK) og Eksportkreditt Norge.

– Like langt

Halsebakk påpekte at Eksportkreditt har krav om å ha med en bank på laget – og at de da må følge deres betingelser i et stramt finansmarked.

– Når det gir krav til egenkapital på 40 prosent, så er vi like langt, sa Halsebakk.

Han viste til at brønnbåtrederiet har bygd en rekke fartøy lokalt og gjerne vil bygge flere. Men han frykter at situasjonen i oppdrettsnæringen var slik at kapasiteten på brønnbåter vil bli en flaskehals.

– Da er vi tilbake på finansiering, la han til.

(saken fortsetter under bildet)

Vil ha strengere kontroll

Halsebakk tok gjennom Sunnmørsposten i høst til orde for strengere kontroll med brønnbåtnæringa. Mot slutten av året annonserte også Fiskeridirektoratet at de ville intensivere tilsynet med båtene.

Halsebakk er delvis fornøyd med responsen fra direktoratet, men overfor politikerne fra mørebenken viste han til at næringa fortsatt har store utfordringer med høg dødelighet og lusebekjempelse.

– Vi må få bedre kontroll. Om vi ikke tar tak i dette, er faren at andre land vokser fortere enn oss, advarte han.

– Skal vi få en vekst i denne næringen, må vi ha kontroll og forutsigbarhet, la han til.

Les også:

Sølvtrans har bygd for to milliarder hos lokale verft de siste årene - skal bygge mer

Brønnbåtreder ber om strengere regler